Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by johnny1911 »

Ik heb al een tijdje last van een piepend, gierend geluid dat met de toeren meegaat. Ik heb de auto daarvoor bij mijn dealer gebracht en meteen een grote beurt gedaan. Helaas bleek kort daarna het geluid er weer te zijn, dus is de auto (EK9) weer naar de dealer gegaan. Daar heeft hij 2 dagen gestaan maar ze konden het niet traceren.

Nu is net de (Multirib?) riem die naar de aircopomp gaat afgebroken, de motor sloeg hierop af en er was een flinke stank. Volgens de dealer is de aircopomp oke en is de poelie op het blok vastgelopen. De onderdelen zijn besteld en volgens de dealer kan ik nu zonder riem wel doorrijden tot de onderdelen binnen zijn. Ik ga echter zeker niet rijden als dit onverantwoord is voor de auto, dus ik hoor graag of dit echt geen kwaad kan. En heeft het breken van deze riem schadelijke gevolgen voor de motor? Ik hoor graag van jullie, want ik wil mijn auto echt in goede staat houden!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

John van Lugtenburg
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by Jan Visser »

Zolang de riem er af is kan er niks gebeuren.....
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by Jo& »

Zolang de riem van je aircopomp afgehaald is kan je zeker rondrijden. Je rijdt rond alsof je geen airco hebt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by Gaskleppie »

Welke poelie is vast gelopen? Op het blok zit maar 1 poelie en dat is de krukas poelie die oa de dynamo, stuurbekrachtiging en de airco pomp aandrijft. Meer zit er niet op.
Dus al zou je krukas poelie vast geslagen zijn zou het betekenen dat je krukas is vast geslagen. Vaag verhaal dus.
Ik hoop voor je dat de airco koppeling vast geslagen is ipv je krukas poelie. Maargoed, je krukas poelie kan het niet zijn omdat je hem anders nooit meer zou kunnen starten. Vaag verhaal...
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by boikel »

Misschien wordt de spanrol van de airco bedoeld. Als deze vastzit kan je zonder airco multiriem best (even) verder rijden.
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by johnny1911 »

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden! Dat wordt erg gewaardeerd!

Het was inderdaad een vaag verhaal en mijn technische kennis schoot tekort om het volledig te begrijpen, maar ik kan het volgende nog toevoegen.

Welke poelie is vast gelopen? Op het blok zit maar 1 poelie en dat is de krukas poelie die oa de dynamo, stuurbekrachtiging en de airco pomp aandrijft


De dealer had het erover dat ik geluk had dat ik een Type R heb omdat daarbij deze riem alleen (!) de airco aandreef en niet mijn stuurbekrachtiging e.d. Andere Civics van 1996-2000 zouden dat anders hebben.

Meer zit er niet op. Dus al zou je krukas poelie vast geslagen zijn zou het betekenen dat je krukas is vast geslagen. Vaag verhaal dus. [..] Maargoed, je krukas poelie kan het niet zijn omdat je hem anders nooit meer zou kunnen starten


Gelukkig start hij wel en rijdt hij inderdaad nu zelfs zonder het gepiep.

Ik hoop voor je dat de airco koppeling vast geslagen is ipv je krukas poelie
.

Ze hebben naar de aircopomp gekeken maar daar draaide alles goed, terwijl op het blok een rad (spanrol dan?) was vastgeslagen. Hierop concludeerden ze dat de aircopomp nog goed moest zijn, alhoewel ik daaraan twijfel aangezien ik het gillende geluid zowel rechts naast mijn blok als onderaan bij de voorkant van de auto heb gehoord.

Misschien wordt de spanrol van de airco bedoeld. Als deze vastzit kan je zonder airco multiriem best (even) verder rijden.


Ik ga ervan uit dat deze inderdaad vast is geslagen en de riem heeft gebroken. Qua onderdelen, heb ik dan nu een nieuwe spanrol en riem nodig, want dat gingen ze geloof ik bestellen, of staat die krukaspoelie daar dan toch ook mee in verbinding?? Sorry mijn kennis hierop tekort schiet.

Wederom nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groeten,

John van Lugtenburg
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by boikel »

Hier een tekeningetje zodat het iets duidelijker wordt hoe de multiriemen lopen. Hoop dat het je nu iets duidelijk wordt. Let niet op de dikgedrukte pijlen en "measure here", ben te lui om dat weg te halen. :D

Image
User avatar
Hayvan
Posts: 293
Joined: Sun Oct 03, 2010 6:24 pm
Contact:

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by Hayvan »

Ik heb bijna hetzelfde gehad, alleen gebeurde het met een gangetje of 130 in Engeland..
Uit het niks hoorde ik een klap en begon er iets te tikken, meteen motor afgezet en de vluchtstrook opgegaan.

M'n aircoriem lag in 26 stukjes in m'n motorruimte en spanrol hing los die het tikkende geluid dus maakte.
Ik heb hierna m'n Airco niet meer gemaakt en nu ook eindelijk er helemaal afgehaald, dus om dan toch een vraag te beantwoorden;
Je kan gewoon zo rondrijden, het is dan zoals hierboven al is gezegd; alsof je zonder je airco zou rondrijden :-)
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by johnny1911 »

Hier een tekeningetje zodat het iets duidelijker wordt hoe de multiriemen lopen. Hoop dat het je nu iets duidelijk wordt. Let niet op de dikgedrukte pijlen en "measure here", ben te lui om dat weg te halen. :D


Heel erg bedankt voor het plaatje! Dat maakt het zeker duidelijk! Ik heb gisteren meegekeken en op basis van dit plaatje zie ik dus dat inderdaad de airco spanrol is vastgelopen. Moet er echter nu ook nog gekeken worden naar de krukaspoelie aangezien die waarschijnlijk dan ook een tik heeft gekregen? Mn motor viel erop uit toen de riem afbrak.

Ik heb hierna m'n Airco niet meer gemaakt en nu ook eindelijk er helemaal afgehaald, dus om dan toch een vraag te beantwoorden;
Je kan gewoon zo rondrijden, het is dan zoals hierboven al is gezegd; alsof je zonder je airco zou rondrijden :-)


Het is een overweging waard om dat te doen, maar ik denk dat ik het laat repareren zodat de airco ook weer netjes werkt. Ik zou dit wel overwegen als de aircopomp kapot zou zijn, want ik gebruik de airco eigenlijk niet (behalve om de zoveel tijd om hem niet kapot te laten gaan :D )
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by boikel »

Zou me niet druk maken om de krukas poelie. Pas geleden de spanrol verloren (van de civic), deze was tussen een motorsteun en de krukas poelie geschoten, muurvast. Gelukkig gebeurde het bij stationair en viel de motor direct uit. Spanrol was niet meer te redden maar de krusaspoelie had nog geen krasje.

Weet niet hoe oud de andere riemen zijn, maar misschien is het verstandig dat je ze alle 3 vervangt. Voor 3 riemen (gates) en een spanrol was ik pas ruim honderd euro kwijt aan materiaal kosten.
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by johnny1911 »

Zou me niet druk maken om de krukas poelie. Pas geleden de spanrol verloren (van de civic), deze was tussen een motorsteun en de krukas poelie geschoten, muurvast. Gelukkig gebeurde het bij stationair en viel de motor direct uit. Spanrol was niet meer te redden maar de krusaspoelie had nog geen krasje.

Weet niet hoe oud de andere riemen zijn, maar misschien is het verstandig dat je ze alle 3 vervangt. Voor 3 riemen (gates) en een spanrol was ik pas ruim honderd euro kwijt aan materiaal kosten


Ik heb van mijn dealer de volgende offerte ontvangen voor de onderdelen:

Image

Ziet er dus naar uit dat er 2 riemen vervangen gaan worden, die van de dynamo en de aircopomp maar niet die van de stuurpomp. Wellicht moet ik dat dan meteen maar erbij doen, ik zal hiervoor maandag bellen. Als iemand toevallig nog deze part nr's herkent of deze goed zijn voor de EK9, dan hoor ik dat graag.

Bedankt allen!

Met vriendelijke groeten,
John van Lugtenburg
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by Keung »

Onderdelen kloppen gewoon, deze zijn vrijwel identiek van een ITR.
Zou geen zorgen om maken.
User avatar
johnny1911
Posts: 243
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:59 pm

Re: Multiriem aircopomp EK9 gebroken

Post by johnny1911 »

Keung wrote:Onderdelen kloppen gewoon, deze zijn vrijwel identiek van een ITR.
Zou geen zorgen om maken.


Dat is fijn om te horen, ik zweer erbij om originele onderdelen te hebben voor de EK9 :) De reparatie is trouwens goed uitgevoerd en de bijgeluiden zijn verdwenen, dus ik kan weer in een optimale conditie plezier hebben.

Komende grote beurt kom ik eens naar Amersfoort met de EK9, dan is hij zeker in goede handen! Ik ben er eerder geweest met mijn broer, die heeft daar die Honda S2000 Ultimate Edition overgekocht..dus die komt ook nog eens jullie kant op ;)
Post Reply