Raar starten

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Raar starten

Post by roblom »

Sinds een tijdje heb ik een raar verschijnsel tijdens het starten wat ik niet echt kan verklaren (heb wel een vermoeden maar wil eerst horen waar anderen nog mee komen).

Het punt is dat hij raar start, niet alleen maar slecht maar soms ook te goed, dit afwijkende startgedrag treed alleen op wanneer de motor een tijdje stil heeft gestaan (een halve dag bijvoorbeeld).

De ene keer slaat de motor bijvoorbeeld al aan nog voordat de motor een compleet rondje heeft gedraaid. Nu is dit natuurlijk niet zo erg maar heb de laatste tijd ook vaker dat het juist langer duurt voordat hij start. Het helpt dan om iets gas te geven. Daarna ruik je onverbrande benzine. De auto loopt na het starten meteen goed stationair en hoef hem niet draaiende te houden oid. Dat het langer duurt voordat de motor start komt de laatste tijd zeer regelmatig voor.

Verder loopt de motor als altijd goed en is het verbruik ook normaal (zoals altijd tussen de 1:11 en 1:12 bij normaal rijgedrag).

Iemand een idee?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

mmm, Lijkt erop dat je een lekkende injector hebt. Dus dat er benzine in 1 cilinder lekt waardoor hij juist heel makkelijk start, of juist niet door een overschot door benzine. Injectoren reinigen zou een oplossing kunnen zijn.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Dat was dus inderdaad wat ik ook dacht. Maar stel dat er een of meerdere lekken, zou dit dan niet met meer dingen tot uiting moeten komen (dus niet alleen tijdens het starten)?

Zit alleen mee dat ik niet kan controleren of het daar ook echt in zit. Je kan het namelijk slecht zien, en kan het niet zelf reinigen. Moet het dus laten doen en vraag me af of ze dit bijvoorbeeld bij de dealer kunnen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tja, misschien is het zowiezo na zoveel jaar geen gek idee om zn een keer te reinigen.
Meestal zie je verder geen bijkomende dingen omdat de verhouding lekken niet in verhouding staat tot wat ze doorgeven als ze echt open gaan.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Het is alweer een tijd geleden maar heb nogsteeds hetzelfde probleem. Al is het nu vrijwel altijd. Met een beetje gas geven start hij redelijk goed, alleen is er kort na het starten een duidelijke onverbrande benzine lucht te ruiken.
De injectoren zijn vervangen (na het vervangen leek het even mider te zijn) en er is vanalles nagekeken. Ik heb geen idee, misschien iemand anders nog?
Voor de duidelijkheid, het is dus puur en alleen tijdens het starten. Verder rijd hij prima.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Rotte ontstekingsrotor? Denk dat het niet aan de benzine toevoer ligt maar ergens in de ontsteking.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Heb het eindelijk gevonden. Het membraan van mijn brandstofdrukregelaar is licht gescheurd. Hierdoor zuigt het vacuum van de inlaat via het slangetje brandstof rechtstreeks de inlaat in.

Nu nog een nieuwe (andere) zien te vinden.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Zooooo! 1 keer eerder gezien. Komt niet vaak voor!
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Daarom duurde het ook zo lang voordat ik het gevonden had.
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

Over injectoren reinigen:

roblom wrote:Moet het dus laten doen en vraag me af of ze dit bijvoorbeeld bij de dealer kunnen.


Heb dit begin vorig jaar laten doen bij 230k in verband met verhoogd
benzine verbruik (was normaal boven 1:10 maar liep af en toe 1:7);
Dealer heeft ze gedemonteerd en weggebracht; Ik dacht voor 15 euro
per injector worden ze ultrasoon gereinigd. Na reinigen was de ITR
merkbaar krachtiger (vooral onderin) en alerter op het gas.
Helaas benzineverbruik niet verbeterd; Dit bleek uiteindelijk de lambda
sensor te zijn.
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

Kreeg je geen foutcode op je lambda?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Hoog verbruik bij rustig rijden is 9 van de 10 keer en rotte lambda.
Ook zonder foutmeldingen.
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

De gedachte ging in 1e instantie ook uit naar de lambda maar geen
foutcodes; ITR kwam ook niet door de keuring wegens uitstoot.
Op de meetapparatuur "zagen" ze de lambda wel regelen dus hij leek goed.
Op zich vond ik het geen vreemde keuze om te gaan voor injectorreiniging
(5 a 6 tientjes) ipv. een nieuwe lambda (euh 220 ex ?).
Zoals ik al zei is de motor na de injectorreiniging merkbaar feller en
meer power onderin; Kan het iedereen aanraden.
Post Reply