iemand ervaring met polieren

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

iemand ervaring met polieren

Post by daxcer »

Zijn er mensen die ervaring hebben met het polieren van de laklaag ?
machinaal dan bedoel.

Ben op zoek naar een poliertoestel maar welk merk of welk type is nu het best om aan te schaffen.

Graag jullie tips en ervaringen
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ik heb er Google maar op los gelaten en polieren is polijsten. Voor de niet Belgen onder ons...

Ik denk dat je hier veel info kunt vinden: http://www.meguiars.nl/forum/
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Je kunt niet zomaar een machine aanschaffen zonder kennis, er schijnt best veel verschil in te zitten, en voor je het weet kun je je laklaag ernstig beschadigen. Ff goed inlezen dus!
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

polieren

Post by CTR-Asch »

Inderdaad lees je eerst goed in voordat je iets koopt. Mijn tip; bekijk het forum van carclean.nl of autodetailing.nl
Daar staan genoeg tips en howto's op. Ga sowieso voor een excentrische/dual action en geen rotary.
Met die laatste ga je vrijwel zeker door je lak heen bij verkeerd gebruik!
Ik doe regelmatig auto's van anderen en ik kom de meest vreemde lakdefecten tegen door verkeerd gebruik van machines of een verkeerde manier van werken.
Zelfs "professionele" poetsbedrijven maken er soms een potje van.
De lak van de meeste honda's is goed te corrigeren met een licht tot medium polijstmiddel afhankelijk van de staat van de lak.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

dap 500 is een heel goed apparaat en voor beginner.
en nu helemaal goedkoop omdat er geen doos bij zit :)

http://www.carclean.nl/products.aspx?search=dap
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Post by daxcer »

bedankt voor de tipsen links, :wink:

zal voor mij meer gebruikt worden om waxen aan te brengen en op te blinken dan eerder zwaar te gaan polishen.
mijn laklaag is nu eenmaal al in goede staat maar zet heel graag een extra beschermlaagje erop, vooral voor de glans.

Die DAP toestellen zijn wel heel betaalbaar, mooi zo.
iemand ook een idee of die toestellen op batterij iets zijn ?
Mequaires heeft er zo eentje.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik zou gewoon lekker voor machine gaan met kabel... en vooral een dap... de "haakse slijpers" geven vlug problemen met weinig ervaring... een DAP is daarin veiliger...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

wax

Post by CTR-Asch »

Voor het waxen van je auto heb je niet echt een machine nodig.
Dap is wel een leuk apparaat maar dan ben je er nog niet.
Je hebt dan nog polijstmiddelen en polijstpads nodig in verschillende gradaties. Met een beetje complete starterset ben je al snel een paar honderd euro armer.

Als je glans wil is een schone lak, bij voorkeur vrij van krassen, het belangrijkste. Voor een extra beetje glans en bescherming zou ik dan eerder investeren in een mooie wax en/of sealant ipv een machine.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: wax

Post by Rikky »

Asch600RR wrote:Voor het waxen van je auto heb je niet echt een machine nodig.
Dap is wel een leuk apparaat maar dan ben je er nog niet.
Je hebt dan nog polijstmiddelen en polijstpads nodig in verschillende gradaties. Met een beetje complete starterset ben je al snel een paar honderd euro armer.

Als je glans wil is een schone lak, bij voorkeur vrij van krassen, het belangrijkste. Voor een extra beetje glans en bescherming zou ik dan eerder investeren in een mooie wax en/of sealant ipv een machine.


x2
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Post by daxcer »

donkeykong wrote:dap 500 is een heel goed apparaat en voor beginner.
en nu helemaal goedkoop omdat er geen doos bij zit :)

http://www.carclean.nl/products.aspx?search=dap


Ziet er goed uit vraag me alleen af waarom zedie DAP500 samen de Pro900 in en pakket verkopen ?
hebben deze allebei een andere functie ?
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

volgens mij is een pro9000 een rotary, dus dan heb je een exentrische en een rotary.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

De een is om te polijsten, de ander om te poetsen.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

wax.

Post by CTR-Asch »

mr. X wrote:De een is om te polijsten, de ander om te poetsen.


Nou, je kan met allebei polijsten. De PRO900 (rotary/roterende machine) blijft echter ongeacht de weerstand doorgaan met draaien. Bij verkeerd gebruik kan je met 1 sec. al door je lak heen gaan. Zonder ervaring is dit apparaat niet aan te raden!

Zo'n DAP500 of DAP900 is excentrisch en die remt af bij toenemende weerstand. Deze apparaten zijn nagenoeg foolproof en m.i. zeker de aanschafprijs waard. Ik heb alle drie de machines en als je in de buurt bent wil ik best e.e.a. demonstreren.

lees aub de verschillende fora..
Pedroby
Posts: 27
Joined: Tue Dec 30, 2008 11:36 am

Post by Pedroby »

Zeker oppassen wanneer je met prof. polijstmachines gaaat werken.
En vooral hoeveel en welke pasta/wax je toepast. Begin dan ook met een stukje dat niet direct in het zicht zit.
Post Reply