Help foutcode EP3 - P0341

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Help foutcode EP3 - P0341

Post by CTR-Asch »

Help! Heeft iemand ervaring met onderstaande foutcode?
Mijn auto moest vorige week voor de apk en een dag later had ik een CEL.
Voor de keuring heb ik er alleen een nieuw setje banden op laten zetten.

De foutcode is; P0341 Camshaft Position Sensor A circuit range/perfomance Bank1 or single sensor.

Ik kom er zelf niet uit en de dealer heeft als eerste poging tot reparatie een filtertje van de VTC klep vervangen. Dit schijnt vaker vervuilt te raken. Helaas kwam de code weer terug. Beide sensoren van de nokkenassen zijn losgehaald en schoongemaakt. Ook dit hielp niet.
Op internet kan ik wel wat topics vinden maar tot zover niets waar ik wat aan heb. Ik lees onder meer dat de storing kan duiden op het verspringen van de kettting veroorzaakt door slijtage van de spanner en kettinggeleiders. De EP (met ±150k) start en rijd goed alleen de vtec werkt niet maar dat is logisch met een CEL. Ik kan mij niet voorstellen dat hij nu van zn timing af is, als dit zo is zou ik dit toch merken ?
De dealer gaat nog verder kijken dus hoop dat ze iets kunnen vinden.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

De dealer moet eerst goede diagnose stellen en niet eerst beginnen met iets vervangen...
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Heeft toch iets te maken met 1 van de 2 sensoren denk ik....

Als de ketting was opgerekt zouden beide sensoren een foutcode geven lijkt mij, maar ik weet niet hoe slim de ECM van een EP3 is.....

Sensoren geven vaker problemen en gezien de kilometerstand zou het best een sensor kunnen zijn.

Denk je het beste een sensor kunt lenen van een ander EP3 rijder die geen foutcodes heeft. Moet je er alleen 1 kennen die dat wil doen....
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

Jo& wrote:De dealer moet eerst goede diagnose stellen en niet eerst beginnen met iets vervangen...


ja, dat snap ik ook maar de pakking met filter was iets van 8 a 9 euro dus was geen dure poging. Kan geen kwaad om iets te vervangen wat waarschijnlijk nog nooit is vervangen. Tot nu toe kan ik de dealer niets verwijten en zijn ze erg behulpzaam geweest. Dat ben ik niet gewend bij een dealer hier in de stad.

@Jan.
Buiten enkele clubleden ken ik niemand persoonlijk met een EP3. In mijn vriendenkring zijn ze meer van de Duitsers.. :o ops:
Ik ga wel op zoek naar zo'n sensor. Zijn aardig aan de prijs.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

ep3

Post by CTR-Asch »

slotje graag.. Er is geen oplossing, alles gaat vervangen worden :cry: .
Locked