Kort "gierend" geluid bij optrekken vanuit stilsta

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Kort "gierend" geluid bij optrekken vanuit stilsta

Post by Willie »

Hallo mensen. Mijn CL7 Accord produceert sinds kort een raar geluidje. Bij het optrekken vanuit stilstand in de eerste versnelling is een gierend geluid te horen (ook buiten de wagen) op het moment dat de koppeling aangrijpt. Tijdens dit geluid is de resonantie/vibratie voelbaar in het koppelingspedaal en versnellingspook. Het duurt maar 1 à 2 seconden maar het is wel een verontrustend geluidje. Iemand een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt.

Groeten, Wil.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Is dit geluid ook te horen als de auto stationair draait in de neutraal maar ook weer weg gaat als je de koppeling in trapt?
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Alleen de 1e versnelling, of ook bij overschakelen naar andere versnellingen? Bijvoorbeeld als je bij een laag toerental naar zijn 2 schakelt....
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

mr. X wrote:Is dit geluid ook te horen als de auto stationair draait in de neutraal maar ook weer weg gaat als je de koppeling in trapt?


Nope, helemaal niet. Stationair niet, als ik de koppeling ingetrapt hou niet en als ik de koppeling intrap en in een willekeurige versnelling zet ook niet.
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

Jan Visser wrote:Alleen de 1e versnelling, of ook bij overschakelen naar andere versnellingen? Bijvoorbeeld als je bij een laag toerental naar zijn 2 schakelt....


Alleen bij optrekken vanuit de 1ste versnelling vanuit stilstand. Het is maar heel eventjes en met opschakelen is er niks aan de hand.
riddertje
Posts: 154
Joined: Wed Oct 25, 2006 10:36 am

Post by riddertje »

Heb je het geluid altijd of bij voorzichtig vertrekken niet?

Zou denken dat het de release bearing is,rij zelf al 4 jaar met dat geluidje rond :o ops:
Wacht nog steeds tot de koppeling het begeeft.
Is wel een ep3 maar veronderstel dat het hetzelfde is.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Heb hetzelfde met een stage 1 clutch en een nieuwe oem bearing, denk ook dat het daar aan ligt, na een tijdje rijden is het trouwens wel weg
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Kan ook zijn dat de koppeling piept? net als je hebt met remmen soms.
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

riddertje wrote:Heb je het geluid altijd of bij voorzichtig vertrekken niet?

Zou denken dat het de release bearing is,rij zelf al 4 jaar met dat geluidje rond :o ops:
Wacht nog steeds tot de koppeling het begeeft.
Is wel een ep3 maar veronderstel dat het hetzelfde is.


Ze heeft het af en toe. Bij rustig optrekken en normaal optrekken. Als ik rap optrek heeft ze het niet.
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

slydawg wrote:Kan ook zijn dat de koppeling piept? net als je hebt met remmen soms.


Ik zou het echt niet weten. Heb dit geluidje nog nooit gehoord bij mijn vorige Honda's dus heb geen "vergelijkingsmateriaal".
Nightmare
Posts: 89
Joined: Mon May 01, 2006 9:59 pm

Post by Nightmare »

de veertje op de koppelingsplaat (ik weet niet hoe ze heten) gaan vibreren bij rustig wegrijden / rustig loslaten van het koppeling pedaal. hebben meer merken / auto's last van. veelal in de winter erger dan in de zomer. de meeste garages geven aan er niets aan te doen tot de plaat versleten is. is alleen niet handig bij verkoop.
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

Nightmare wrote:de veertje op de koppelingsplaat (ik weet niet hoe ze heten) gaan vibreren bij rustig wegrijden / rustig loslaten van het koppeling pedaal. hebben meer merken / auto's last van. veelal in de winter erger dan in de zomer. de meeste garages geven aan er niets aan te doen tot de plaat versleten is. is alleen niet handig bij verkoop.


Dus het kan voor de rest geen kwaad als ik het zo lees? Niet dat de boel in de soep draait of zo. Het is gewoon een onaangenaam geluidje.
Bedankt voor de info.
Willie
Posts: 59
Joined: Tue Feb 14, 2006 8:43 pm

Post by Willie »

Ik hoor 't geluidje nu ook af en toe met achteruit rijden. Kan dit echt geen kwaad mensen??

Groeten, Wil.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

achteruit rijden hoor je het gieren van de rechtevertanding... Klinkt trouwens geweldig bij een hoop toeren Strait cut gears
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Post Reply