Kachel repareren/ vervangen EP3
Zoooo, na een half jaar tobben heb ik afgelopen weekend toch de moed gevonden weer eens te kijken naar het probleem met de kachel.
Ik had in februari buiten dit forum om nog wat emailcontact gehad met Miguel. Hij had nog 1of 2 kachels liggen dus van hem had ik allerlei foto's gekregen.
Toch heb ik het nooit gerepareerd omdat ik via de kraan onder het dashboard, de kachel in de winter op half warm had gezet en in de zomer op koud. Nu de winter is aangebroken wil ik het gemaakt hebben. Helaas was het niet het beste weekend, zie hier wat impressies:
Mijn werkplaats: 2 krikjes en een parasol tegen de regen, en niet te vergeten een opstapje dat ooit van mijn wijlen oma was:
[/img]
Ja en als je eenmaal begonnen bent kun je niet meer terug:
Na 2 uurtjes kijken, schroeven en schuilen voor de regen kwam ik erachter dat ik niet met de hand bij het vermoedelijke probleem kon komen, omdat de airco in de weg leek te zitten.
In paniek Miguel gebeld en dankzij zijn telefonische consult is het uiteindelijk toch gelukt (tnx Miguel)
De vermoedelijke boosdoener kon er zelfs helemaal uit worden gehaald! Deze was zeer smerig omdat er een pollenfilter ontbrak. Hierdoor liep de schuif zwaar:
De boel zit weer in elkaar, maar ik heb het nog niet kunnen testen. De kabel vanaf de knop op het dash naar de kachel is gaar. De bediening van de kraan met de hand (zonder kabel) lijkt echter nog steeds zwaar te gaan, maar het is wel iets beter geworden. Of de operatie nuttig was moet zich dus nog uitwijzen.
Uiteindelijk is het een klus die je in de regen kunt doen in ca 2-3 uur inclusief alles schoonmaken.
Toch kun je beter eerst de tandwielen aan de linker buitenzijde controleren, want ik denk dat daar bij mij een 2e probleem zit... en nee de kabel is het echt niet hoor.
Gr. Bas
Ik had in februari buiten dit forum om nog wat emailcontact gehad met Miguel. Hij had nog 1of 2 kachels liggen dus van hem had ik allerlei foto's gekregen.
Toch heb ik het nooit gerepareerd omdat ik via de kraan onder het dashboard, de kachel in de winter op half warm had gezet en in de zomer op koud. Nu de winter is aangebroken wil ik het gemaakt hebben. Helaas was het niet het beste weekend, zie hier wat impressies:
Mijn werkplaats: 2 krikjes en een parasol tegen de regen, en niet te vergeten een opstapje dat ooit van mijn wijlen oma was:
[/img]
Ja en als je eenmaal begonnen bent kun je niet meer terug:
Na 2 uurtjes kijken, schroeven en schuilen voor de regen kwam ik erachter dat ik niet met de hand bij het vermoedelijke probleem kon komen, omdat de airco in de weg leek te zitten.
In paniek Miguel gebeld en dankzij zijn telefonische consult is het uiteindelijk toch gelukt (tnx Miguel)
De vermoedelijke boosdoener kon er zelfs helemaal uit worden gehaald! Deze was zeer smerig omdat er een pollenfilter ontbrak. Hierdoor liep de schuif zwaar:
De boel zit weer in elkaar, maar ik heb het nog niet kunnen testen. De kabel vanaf de knop op het dash naar de kachel is gaar. De bediening van de kraan met de hand (zonder kabel) lijkt echter nog steeds zwaar te gaan, maar het is wel iets beter geworden. Of de operatie nuttig was moet zich dus nog uitwijzen.
Uiteindelijk is het een klus die je in de regen kunt doen in ca 2-3 uur inclusief alles schoonmaken.
Toch kun je beter eerst de tandwielen aan de linker buitenzijde controleren, want ik denk dat daar bij mij een 2e probleem zit... en nee de kabel is het echt niet hoor.
Gr. Bas
Zoooo das een lekker joppie ! Hoop dat je kabel ook weer goed krijgt en het weer naar behoren werkt !
Ik heb waarschijnlijk soortgelijke probleem. Ook mijn warm/koud schakelaar ging altijd stroef. Tot de laatste trackday op Zandvoort.
Toen ging hij ineesn HEEEL soepel.
Maar was dus niet de bedoeling hehe, ff snel naar warm draaien en 'KRAK' hoorde ik. Nu staat de temperatuur precies op het midden, dat is de laatste stand waar hij instond voor hij krak deed :P
Begrepen dat er iets afgebroken is en het precies achter de knop zelf zit ?
Moet dus die hele dash eruit en mij kennende wordt dat een annoying job :P
Ik heb waarschijnlijk soortgelijke probleem. Ook mijn warm/koud schakelaar ging altijd stroef. Tot de laatste trackday op Zandvoort.
Toen ging hij ineesn HEEEL soepel.
Maar was dus niet de bedoeling hehe, ff snel naar warm draaien en 'KRAK' hoorde ik. Nu staat de temperatuur precies op het midden, dat is de laatste stand waar hij instond voor hij krak deed :P
Begrepen dat er iets afgebroken is en het precies achter de knop zelf zit ?
Moet dus die hele dash eruit en mij kennende wordt dat een annoying job :P
Eerst maar eens kijken wat er gebroken is. misschien is alleen de kabel losgeschoten.
Aan de andere kant ... als ie zwaar loopt heb je idd hetzelfde als ik.
Vaak schijnt de kabel zelf zwaar te lopen.
Of de schuif is vies zoals bij mij.
Toch ben ik er dus nog niet klaar mee.
Ik ga binnenkort de tandwielen aan de rechterkant van de kachel controleren ... en dat is een rot klus omdat je er bij bijna niet bij kan.
Aan de andere kant ... als ie zwaar loopt heb je idd hetzelfde als ik.
Vaak schijnt de kabel zelf zwaar te lopen.
Of de schuif is vies zoals bij mij.
Toch ben ik er dus nog niet klaar mee.
Ik ga binnenkort de tandwielen aan de rechterkant van de kachel controleren ... en dat is een rot klus omdat je er bij bijna niet bij kan.
Heej, ik heb echt exact hetzelfde probleem en het zit me al enige tijd dwars :evil: .
Ik heb inmiddels het grijze dashboard er helemaal uitgehaald en gekeken naar de kabel. Bij mij loopt die kabel heel erg stroef (ik heb het idee dat het in de kabel zelf zit) waardoor die steeds losschiet van de bedieningsknop. Is het een beetje te doen om die kabel te vervangen zonder het hele dashboard eruit te slopen en weet iemand wat de kabel nieuw kost?
graag tips/advies...
Ik heb inmiddels het grijze dashboard er helemaal uitgehaald en gekeken naar de kabel. Bij mij loopt die kabel heel erg stroef (ik heb het idee dat het in de kabel zelf zit) waardoor die steeds losschiet van de bedieningsknop. Is het een beetje te doen om die kabel te vervangen zonder het hele dashboard eruit te slopen en weet iemand wat de kabel nieuw kost?
graag tips/advies...
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
Asch600RR wrote:Heej, ik heb echt exact hetzelfde probleem en het zit me al enige tijd dwars :evil: .
Ik heb inmiddels het grijze dashboard er helemaal uitgehaald en gekeken naar de kabel. Bij mij loopt die kabel heel erg stroef (ik heb het idee dat het in de kabel zelf zit) waardoor die steeds losschiet van de bedieningsknop. Is het een beetje te doen om die kabel te vervangen zonder het hele dashboard eruit te slopen en weet iemand wat de kabel nieuw kost?
graag tips/advies...
Morgen krijg ik het nieuwe kabeltje. Weet nog niet wat ie kost, mijn garage heeft er gewoon 1 besteld, terwijl ik een prijsaanvraag had gedaan ... het zal dus wel meevallen.
Dat kabeltje kun je "eenvoudig"zonder te hoeven schroeven monteren (als je radio er al uit is.)
Ik haal het kleine kapje los onder het stuur. Dan kun je met je hand bij de hevel komen. (mits je niet te dikke patatvingers hebt :wink: ).
Het is wel handig als je eerst oplet hoe je oude kabel zat, want je hebt er geen zicht op, het is op de tast!
YES, nieuwe kabeltje was binnen en die heb ik er net ingebouwd.
Kacheltje werkt weer!
Heb overigens wel wat geimproficeerde klemmetjes gemaakt, onder het bedieningspaneel (acher de radio).
De originele voldeden niet, kabel schoot los, ging wringen etc.
De boel loopt nog wel een beetje zwaar, maar als je niet beter weet valt het niet op.
Al met al dus toch een geslaagde actie, die ik achteraf veel eerder had moeten doen.
Kacheltje werkt weer!
Heb overigens wel wat geimproficeerde klemmetjes gemaakt, onder het bedieningspaneel (acher de radio).
De originele voldeden niet, kabel schoot los, ging wringen etc.
De boel loopt nog wel een beetje zwaar, maar als je niet beter weet valt het niet op.
Al met al dus toch een geslaagde actie, die ik achteraf veel eerder had moeten doen.
bas5th wrote:YES, nieuwe kabeltje was binnen en die heb ik er net ingebouwd.
Kacheltje werkt weer!
Heb overigens wel wat geimproficeerde klemmetjes gemaakt, onder het bedieningspaneel (acher de radio).
De originele voldeden niet, kabel schoot los, ging wringen etc.
De boel loopt nog wel een beetje zwaar, maar als je niet beter weet valt het niet op.
Al met al dus toch een geslaagde actie, die ik achteraf veel eerder had moeten doen.
@ bas5th;
Geimproviseerde klemmetjes?? Die kan je er toch gewoon op klikken? Is het beter om de klemmetjes echt vast te maken?
@ Miguel
Verschillende lengtes? Er zijn toch maar twee kabels, één voor het stellen van warm/koud en één voor het stellen van de richting?
Om eerlijk te zijn had ik de klemmetjes niet meer, maar ik kan wel zien dat die een iets andere richting hebben.
Als ik mijn geïmproficeerde klem precies zo plaats als het origineel dan heeft de kabel de neiging zich in een bocht te wringen.
Ik heb mijn klem daarom een paar graden gedraaid (tegen de richting van de "wringbocht"), zodat er krachten zijn in maar 1 richting.
Ik hoef daardoor de kabel ook niet meer te borgen op de hevel met de rubbere ringetjes.
Suc6
Als ik mijn geïmproficeerde klem precies zo plaats als het origineel dan heeft de kabel de neiging zich in een bocht te wringen.
Ik heb mijn klem daarom een paar graden gedraaid (tegen de richting van de "wringbocht"), zodat er krachten zijn in maar 1 richting.
Ik hoef daardoor de kabel ook niet meer te borgen op de hevel met de rubbere ringetjes.
Suc6
Komende week tijd om wat aan die auto te doen dus wil die dash er uit gaan rukken. Zijn er nog tips of heeft iemand een how to uit de service manual voor de centre console ?
Kan zo snel geen goede honda manual op het internetz vinden, en bang datals ik er zomaar aan begin ik straks met me lompe klauwen een paar platic clipjes ofzo afbreek :lol:
Thanks
Kan zo snel geen goede honda manual op het internetz vinden, en bang datals ik er zomaar aan begin ik straks met me lompe klauwen een paar platic clipjes ofzo afbreek :lol:
Thanks
Sincx wrote:Komende week tijd om wat aan die auto te doen dus wil die dash er uit gaan rukken. Zijn er nog tips of heeft iemand een how to uit de service manual voor de centre console ?
Kan zo snel geen goede honda manual op het internetz vinden, en bang datals ik er zomaar aan begin ik straks met me lompe klauwen een paar platic clipjes ofzo afbreek :lol:
Thanks
http://downloads.hondatech.info/Auto/Ma ... c01-05.zip
volledige manual