Uitlijnwaardes

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
mr. X

Uitlijnwaardes

Post by mr. X »

Morgen, of de dag erna, wil ik de EJ9 opnieuw laten uitlijnen.

Heeft iemand de waardes die een EK9 moet hebben? Die stond natuurlijk niet in hun systeem. Afgelopen keer wilde ik hem op de VTi waardes hebben maar volgens mij was er geen verschil tussen de modellen volgens die kerel.

Nu denk ik dat het wel een stukkie beter kan dan het nu staat. Zeker aangezien er morgen zowel voor als achter een camber correction kit op komt.

Wie o wie kan me helpen. Het enige wat ik tot dusver kan vinden is:

Camber
Front -2.00
Rear -1.40

Castor (niet van toepassing bij mij aangezien ik geen caster verstelling heb)
+2.47

Toe
Front +0.3mm
Rear +0.1mm

Camber
Front -2.5
Rear -1.0

Toe
Front 0
Rear 0.1

Al het advies is welkom. Onderstuur moet ik niks van hebben, overstuur interesseert me niet veel. Ik ben iemand die graag zijn kont in de bocht zet.

Dat toe-in verhaal snap ik eigenlijk niet helemaal. Achter toe-in zetten houdt eigenlijk in dat de kont de voorkant beter volgt maar dat het geheel op snelheid minder stabiel wordt, of heb ik dat fout?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Dit zijn de white line settings zeker?
Die kan je wel aanhouden. Op zich zijn dit wel circuit waarden, maar als je hem daarvoor gaat gebruiken is het goed. Voor straat zou ik eerder richting de EK4 settings gaan.
donkeykong

Post by donkeykong »

toe in achter heb je goed begrepen begrepen, toe in is vaak voor de rechtuitstabiliteit en je wilt dat de reet van je auto je wel blijft volgen.

voor toe out is goed voor het bochten werk maar minder voor rechtuitstabiliteit. daarom voorkant toe out.

toe out bij mij is 0.05 graad aan de voorkant en je hebt niet heel veel last van verminderde rechtuit stabiliteit.
stuurt wel scherper in :)

trouwens in Forza 3 word dat allemaal uitgelegd, wel heel handig zo'n computer game :)
mr. X

Post by mr. X »

Nee, deze waardes heb ik gevonden op EK9.org. White line geeft echter wel genoeg leesvoer op Google.

De vorige keer vroeg ik dus al naar EK4 waardes maar deze werd niet in het systeem aangegeven. Ik ga eens kijken of ik ze zelf kan vinden.

Als je bedoelt dat de banden wat meer te lijden hebben met een EK9 setup tov een EK4 set-up voor een daily, maakt me dat niet zo veel uit. Ik geniet van elke bocht en wil dat zo houden :D
Kijk, dat de hele binnenkant van de band na 5.000 km glad is, is het andere uiterste maar ik probeer een mooie combinatie te vinden van slijtage en stuurgedrag. Zodat de buitenkant op de slijtindicator zit als de binnenkant glad is, lijkt me een goede middenweg.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als je je wielen zo scheef zet gaat dat op straat echt niet lekkerder rijden. Sporing, trekken aan het stuur, noem maar op. Je wielen staan met zo'n agressieve setup pas goed op de weg als je vol de bocht doortetterd met bloedhete semi's eronder. En dan stuurt hij pas goed.
Alles wat je minder hard rijd of kan rijden omdat je semi's nog niet warm zijn of omdat je straatbanden hebt is zo'n aggresieve setup alleen maar nadelig.
donkeykong

Post by donkeykong »

Fast Road Setup!
mr. X

Post by mr. X »

Daarom vraag ik ook om advies, het circuit zal ik met deze auto niet op gaan maar een klaverbladje met 120 nemen is altijd lekker.
mr. X

Post by mr. X »

Standaard waarde volgens dat uitlijn apparaat was niet veel. Zodoende heb hem nu op:

Voor
Camber -1.25
Toe -0.10

Achter
Camber -1.00
Toe -0.10

Rijdt erg lekker. Zojuist vanaf de Foodstrip die mooie doordraaier weer hard genomen en op het randje krijg je onderstuur (bocht draait ook wat naar beneden) en bij lift komt de kont een klein beetje maar heel controleerbaar.

Ben er vooralsnog blij mee maar wellicht ga ik nog wat veranderen over een tijdje.
Locked