4 punts gordels
OEM gordels zijn een Volvo uitvinding en een daily drive compromie.
Het doel van de gordel is de opbouw van "snelheids" krachten op te vangen als het voertuig waar je in rijd plots vertraagd. Met een aanrijding zullen deze kracht vaak kort een heftig zijn.
Wat in essentie gebeurt is dat je lichaam en de auto dezelfde snelheid hebben (omdat je erin zit).
Als je auto vertraagd dan zal je lichaam als deze niet vast zit aan de auto het niet doen. Met andere woorden je lichaam gaat met dezelfde snelheid door terwijl je auto word tegen gehouden.
-Als de gordel strak zit rem je mee met de auto.
** zit je niet vast, zit je gordel los of heb je je harness te los dan zal er een andere natuurkundige wet vervelend worden.
Deze houd simpel gezegt in dat hoe harder je beweegt-hoe zwaarder je word.
Waar moet je op letten met het dragen van een harness;
- Controleer of er een Fia of EC keurmerk in zit (A-merken zit je hier wel goed mee Sparco, OMP, Takata, etc)
- Bezuinig niet door het kopen van een B-merk (het gaat hier on de veiligheid van jezelf)
- Hoe breder de gordels hoe groter het oppervlakte is om de krachten op te vangen.
- Direct met schroef ogen monteren (Fia is dit verplicht)
- Draag ze altijd strak zoals de fabriekant adviseert.
- Het strak dragen heeft wel een nadeel dat je soms niet makkelijk bij je radio of andere zaken op het dasbord komt (1).
(1) Het is dus al voorgekomen dat mensen een harness los om hadden omdat dit fijner aanvoelde of om de radio te kunnen bedienen.
Toen men echter een aanrijden kreeg brak men twee sleutelbeetjes. In plaats van direct met de auto te vertragen kon men bewegen en werd " met een aanloop" als nog in het harness gevangen. Krak, krak.
De meeste OEM gordels hebben automatische gordel spanners (werken vaak met explosieven). Dit om je goed vast " te pakken".
Zelf draag ik de OEM gordels voor daily. Op een trackday Takata's.
Het doel van de gordel is de opbouw van "snelheids" krachten op te vangen als het voertuig waar je in rijd plots vertraagd. Met een aanrijding zullen deze kracht vaak kort een heftig zijn.
Wat in essentie gebeurt is dat je lichaam en de auto dezelfde snelheid hebben (omdat je erin zit).
Als je auto vertraagd dan zal je lichaam als deze niet vast zit aan de auto het niet doen. Met andere woorden je lichaam gaat met dezelfde snelheid door terwijl je auto word tegen gehouden.
-Als de gordel strak zit rem je mee met de auto.
** zit je niet vast, zit je gordel los of heb je je harness te los dan zal er een andere natuurkundige wet vervelend worden.
Deze houd simpel gezegt in dat hoe harder je beweegt-hoe zwaarder je word.
Waar moet je op letten met het dragen van een harness;
- Controleer of er een Fia of EC keurmerk in zit (A-merken zit je hier wel goed mee Sparco, OMP, Takata, etc)
- Bezuinig niet door het kopen van een B-merk (het gaat hier on de veiligheid van jezelf)
- Hoe breder de gordels hoe groter het oppervlakte is om de krachten op te vangen.
- Direct met schroef ogen monteren (Fia is dit verplicht)
- Draag ze altijd strak zoals de fabriekant adviseert.
- Het strak dragen heeft wel een nadeel dat je soms niet makkelijk bij je radio of andere zaken op het dasbord komt (1).
(1) Het is dus al voorgekomen dat mensen een harness los om hadden omdat dit fijner aanvoelde of om de radio te kunnen bedienen.
Toen men echter een aanrijden kreeg brak men twee sleutelbeetjes. In plaats van direct met de auto te vertragen kon men bewegen en werd " met een aanloop" als nog in het harness gevangen. Krak, krak.
De meeste OEM gordels hebben automatische gordel spanners (werken vaak met explosieven). Dit om je goed vast " te pakken".
Zelf draag ik de OEM gordels voor daily. Op een trackday Takata's.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Wat is nou de beste manier om je 4 punts gordels te monteren?
Wat betreft de montage op de punten bij de achterbank hoor ik dat je moet vrezen voor je rug als je bij een kop-staart botsing zit, vooral met reclinable stoelen.. zie ook de post van Rikky
Wat betreft de montage met een harnass bar hoor ik dat je het niet best gaat hebben bij een roll-over.. het dak komt dan naar je toe en je hoofd, tja die kan geen kant op
Ben je echt genoodzaakt om minimaal met 1/2 kooi te rijden om het veilig te houden? En zit er nog verschil tussen reclinable stoelen en vaste kuipen?
Wat betreft de montage op de punten bij de achterbank hoor ik dat je moet vrezen voor je rug als je bij een kop-staart botsing zit, vooral met reclinable stoelen.. zie ook de post van Rikky
Wat betreft de montage met een harnass bar hoor ik dat je het niet best gaat hebben bij een roll-over.. het dak komt dan naar je toe en je hoofd, tja die kan geen kant op
Ben je echt genoodzaakt om minimaal met 1/2 kooi te rijden om het veilig te houden? En zit er nog verschil tussen reclinable stoelen en vaste kuipen?
Joostb wrote:Wat is nou de beste manier om je 4 punts gordels te monteren?
Wat betreft de montage op de punten bij de achterbank hoor ik dat je moet vrezen voor je rug als je bij een kop-staart botsing zit, vooral met reclinable stoelen.. zie ook de post van Rikky
Wat betreft de montage met een harnass bar hoor ik dat je het niet best gaat hebben bij een roll-over.. het dak komt dan naar je toe en je hoofd, tja die kan geen kant op
Ben je echt genoodzaakt om minimaal met 1/2 kooi te rijden om het veilig te houden? En zit er nog verschil tussen reclinable stoelen en vaste kuipen?
http://www.takataracingproducts.com/guide.html
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
mr. X wrote:Je ziet ook vaak dat ze gemonteerd worden aan een B-pillar bar die tussen de bovenste gordelpunten loopt. Dan heb je ook niet de lange nodig. Is daar wat op tegen? Je mag namelijk toch verwachten dat die punten zo'n kracht goed kunnen verwerken.
Het zou heel erg zijn als ze dat niet konden verwerken...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Gaskleppie wrote:
Deze hoek is in veel auto's ala de oudere civic's, Integra's etc te klein! Die rijders zullen dus iets anders moeten bedenken. Zelf heb ik ze aan mn achterste veerpoot brug zitten. Dat is zo'n password JDM 4 punts ding en die kan wel wat hebben.
mag ik vragen waarom je geen gebruik hebt gemaakt van een harness bar?
mr. X wrote:Je ziet ook vaak dat ze gemonteerd worden aan een B-pillar bar die tussen de bovenste gordelpunten loopt. Dan heb je ook niet de lange nodig. Is daar wat op tegen? Je mag namelijk toch verwachten dat die punten zo'n kracht goed kunnen verwerken.
Je hebt een speciale harnass bar daarvoor, die zit bevestigt tussen de 2 bovenste gordel punten en ook de 2 onderste gordel punten.
Een b pillar bar is imo niet geschikt daarvoor, die is vaak dun en niet geschikt om krachten in voorwaartse richting op te vangen maar zijdelings.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Zorgt die harnas bar dan niet voor wat extra chassis stevigheid? Zoals bovenstaande foto duidelijk laat zien kunnen mensen achter de beugel deze bijna gebruiken zoals die in een achtbaan zit :lol:.
Persoonlijk denk ik dat ze beter zitten op de achterste gordelpunten. Bij een zeer zware aanrijding zie ik die harnas bar namelijk wel vervormen.
Persoonlijk denk ik dat ze beter zitten op de achterste gordelpunten. Bij een zeer zware aanrijding zie ik die harnas bar namelijk wel vervormen.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
http://www.schrothracing.com/sdocs/2009_Competition_Instructions.pdf
Heb ff bij onze wester buren op het forum , die hadden wel een goede link op het forum staan
Heb ff bij onze wester buren op het forum , die hadden wel een goede link op het forum staan
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: 4 punts gordels
Even dit oude topic onder het stof gehaald. Ik heb van een kameraad een setje Sparco gordels gekregen die hij niet meer gebruikt sinds hij gestopt is met rally rijden. Ze zijn wel vervallen sinds 2006 maar ze zien er nog meer dan prima uit.
Voor een trackday zijn ze dus nog meer dan goed.
Daarnet wou ik ze monteren in de Integra zodat ik ze morgen eens kan uit testen in Zolder op het circuit. Maar dat monteren viel dus niet zo mee. Integendeel, het lukte me zelfs niet waardoor ik hier even aan het rondneuzen ben of er afbeeldingen zijn van hoe ze het best bevestigd kunnen worden. Met die manual van Schroth ben ik dus echt wel geholpen waardoor ik me maar eens iets in één ga steken om de gordels op de juiste plaats te bevestigen. Als het klaar is, niet voor morgen dus, zal ik hier wat foto's bij zetten. Ik ben aan het denken van een soort X-bar met de ideale bevestigingspunten qua hoek voor de gordels.
Voor een trackday zijn ze dus nog meer dan goed.
Daarnet wou ik ze monteren in de Integra zodat ik ze morgen eens kan uit testen in Zolder op het circuit. Maar dat monteren viel dus niet zo mee. Integendeel, het lukte me zelfs niet waardoor ik hier even aan het rondneuzen ben of er afbeeldingen zijn van hoe ze het best bevestigd kunnen worden. Met die manual van Schroth ben ik dus echt wel geholpen waardoor ik me maar eens iets in één ga steken om de gordels op de juiste plaats te bevestigen. Als het klaar is, niet voor morgen dus, zal ik hier wat foto's bij zetten. Ik ben aan het denken van een soort X-bar met de ideale bevestigingspunten qua hoek voor de gordels.