Nederlandse taal (en de meest voorkomende fouten)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Dimer

Post by Dimer »

ee8 wrote:
mr. X wrote:Ik doe andere dingen op gevoel :mrgreen:.

Zonder gekkigheid, Engels doe ik op gevoel. Grammatica bij talen vond ik nooit makkelijk, waarschijnlijk omdat ik de Nederlandse grammatica niet onder de knie had. Door heel veel TV te kijken zonder ondertiteling op een zeer jonge leeftijd kom je in aanmerking met grammaticaal goed Engels, mits de goede programma's gekeken worden.

Overigens staat er een stijlfout in je bovenstaande zin, een Ellips ofwel luiheid :lol:.

stijl is gemakzucht oftewel lui.....zelfde geldt voor hoofdletters enzo...

hellow! Geld schrijf je met een D!! Twee euro's zijn hetzelfde, dus hetzelfde geld.
ee8

Post by ee8 »

Dimer wrote:
ee8 wrote:
mr. X wrote:Ik doe andere dingen op gevoel :mrgreen:.

Zonder gekkigheid, Engels doe ik op gevoel. Grammatica bij talen vond ik nooit makkelijk, waarschijnlijk omdat ik de Nederlandse grammatica niet onder de knie had. Door heel veel TV te kijken zonder ondertiteling op een zeer jonge leeftijd kom je in aanmerking met grammaticaal goed Engels, mits de goede programma's gekeken worden.

Overigens staat er een stijlfout in je bovenstaande zin, een Ellips ofwel luiheid :lol:.

stijl is gemakzucht oftewel lui.....zelfde geldt voor hoofdletters enzo...

hellow! Geld schrijf je met een D!! Twee euro's zijn hetzelfde, dus hetzelfde geld.

hmmmm....

imho is het een werkwoord....dus: hetzelfde geldt voor blablabla....

dus stam +t....
Knite Force

Post by Knite Force »

Persoonlijke ergernis: me gebruiken ipv mijn.

"Ik liep langs me auto" ipv "ik liep langs mijn auto."
mr. X

Post by mr. X »

De heer N heeft het correct, hoe hij het gebruikt is het inderdaad een werkwoord dus met stam + t. (Datzelfde loopt voor...)

Zeker weten is dat een ergernis. Vreselijk wanneer mensen dat doen. Datzelfde geldt (:WINK: ) ook voor mensen die 'als' gebruiken wanneer het 'dan' moet zijn.

"Dat heeft me meer als € 100,- gekost."

Hoe meer je weet, hoe meer je jezelf kan ergeren aan fouten van anderen.
Dimer

Post by Dimer »

hahaha :D

Ik zat jullie uiteraard een beetje te plagen hier :wink:
ee8

Post by ee8 »

Dimer wrote:hahaha :D

Ik zat jullie uiteraard een beetje te plagen hier :wink:

hahahaha..... :lol:

als ik naar ergernissen ga kijken staat een aantal zijn toch wel op nummer 1 bij mij....
ee8

Post by ee8 »

mr. X wrote:
Hoe meer je weet, hoe meer je jezelf kan ergeren aan fouten van anderen.

Eigenlijk is het "je kunt"....
mr. X

Post by mr. X »

ee8 wrote:hahahaha..... :lol:

als ik naar ergernissen ga kijken staat een aantal zijn toch wel op nummer 1 bij mij....

Hier snap ik niks van :|

Kan je uitleggen waarom het 'kunt' moet zijn? Dat wil je overigens niet in het Engels zeggen :lol:.
ee8

Post by ee8 »

mr. X wrote:

Kan je uitleggen waarom het 'kunt' moet zijn? Dat wil je overigens niet in het Engels zeggen :lol:.

Uitleggen kan ik niet.....maar we hebben blijkbaar allebei gelijk.

Google helpt gelukkig altijd:

Antwoord

Beide vormen zijn mogelijk. Je/jij kunt, je/jij wilt en je/jij zult zijn de gewone vormen. Je/jij kan, je/jij wil en je/jij zal zijn informeler.
ee8

Post by ee8 »

mr. X wrote:

Een aantal is enkelvoud. Dus een aantal bussen is geel.

Niet: Een aantal bussen zijn geel.
Jo&

Post by Jo& »

mr. X wrote:... Niet alleen het taal gebruik stoort me maar ook aan het gebrek fatsoen stoort me mateloos. Dit forum zal nooit een heel hoog niveau krijgen...

Is taalgebruik niet 1 woord?

g-unit wrote:
Sommige mensen vinden het ook moeilijk een werkwoord te herkennen.
Antwoorden, doden, bevinden zijn een paar werkwoorden die, zelfs door mensen die over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd getypt worden omdat ze niet herkent worden als werkwoord.

Komma staat verkeerd.

2x die en 2x een komma in 1 zin.

Moet zijn : zijn een paar werkwoorden. die zelfs door mensen wie over het algemeen foutloos schrijven, verkeerd worden getypt omdat ze niet worden herkent als werkwoord. :wink:

Overigens schrijf ik altijd verkeerd met een d, omdat de v niet in het koftschip staat. :o ops:

En... Het woordje 'om' ontbreekt.
Sommige mensen vinden het ook moeilijk om een ww te herkennen.

mr. X wrote:...kom je in aanmerking met grammaticaal goed Engels, mits de goede programma's gekeken worden.

Het is grammaticaal correct Engels. Iets kan goed zijn, maar is niet per definitie ook correct en andersom.
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

Ik heb één groot probleem..

op dit forum typ ik eigenluk zoals ik praat.. en ik ben Brabander... Dusja. :-?

'k heb ooit is meegedaan aan 't Woerkums Dictee..
bij sommige wel bekent waarschijnlijk.. een verhaaltje wordt voorgelezen, de deelnemers schrijven het over.. simpel..
maar dan in oud-woerkums. (woerkum is oud voor 'Woudrichem', plaats waar'k woon) en ik was een keer 1ste :razz: met slechts 2 fouten.

Overigens kan ik prima ABN, op m'n werk moet ik soms ambtelijke briefjes opstellen voor bepaalde zaken, gaat me prima af. moet er alleen wat langer over doen en iedere zin/alinea 20x lezen.
Jo&

Post by Jo& »

iVTEC-fab wrote:Ik heb één groot probleem..

op dit forum typ ik eigenluk zoals ik praat.. en ik ben Brabander... Dusja. :-?

'k heb ooit is meegedaan aan 't Woerkums Dictee..
bij sommige wel bekent waarschijnlijk.. een verhaaltje wordt voorgelezen, de deelnemers schrijven het over.. simpel..
maar dan in oud-woerkums. (woerkum is oud voor 'Woudrichem', plaats waar'k woon) en ik was een keer 1ste :razz: met slechts 2 fouten.

Overigens kan ik prima ABN, op m'n werk moet ik soms ambtelijke briefjes opstellen voor bepaalde zaken, gaat me prima af. moet er alleen wat langer over doen en iedere zin/alinea 20x lezen.

Tsja ik denk dat de meesten hier op het forum gewoon typen zoals ze praten. Daar is het tenslotte een FORUM voor!
Maar voor de mensen die het leuk vinden om over (de Nederlandse) taal te praten, kan dat mooi in dit topic :wink:

Ergens vind ik het ook jammer dat plaatselijke dialecten verdwijnen... Heeft altijd wel wat sfeervol vind ik.
Dimer

Post by Dimer »

Uiteindelijk gaat het er ook om dat het allemaal begrijpbaar Nederlands is. Het hoeft van mij ook niet allemaal grammaticaal perfect. Ik kan het alleen niet uitstaan als je een stukje tien keer moet lezen voordat je er iets van begrijpt.

Leestekens bijvoorbeeld. Sommige mensen gebruiken ze niet, dan begrijp ik er dus niets van en sommige mensen gebruiken ze te veel, dat is dan ook weer vervelend.

Het gebruik van alinea's wordt ook wel eens vergeten. Ook dit kan tot zeer onoverzichtelijke teksten leiden.

Ik vind (bijna) alles best, zolang er maar niet in BrEeZaAHh wordt getypt :lol:
Jo&

Post by Jo& »

Dimer wrote:Uiteindelijk gaat het er ook om dat het allemaal begrijpbaar Nederlands is. Het hoeft van mij ook niet allemaal grammaticaal perfect. Ik kan het alleen niet uitstaan als je een stukje tien keer moet lezen voordat je er iets van begrijpt.

Leestekens bijvoorbeeld. Sommige mensen gebruiken ze niet, dan begrijp ik er dus niets van en sommige mensen gebruiken ze te veel, dat is dan ook weer vervelend.

Het gebruik van alinea's wordt ook wel eens vergeten. Ook dit kan tot zeer onoverzichtelijke teksten leiden.

Ik vind (bijna) alles best, zolang er maar niet in BrEeZaAHh wordt getypt :lol:

dAs 3gt vErschrIkkElYk as mense zonder leestekens of in BreEzAhh style typen en dan ook nog es van die lange alineaas met onweis veel tiepfoute ensjow om nog maares niet te beginne over grammatika of stilo!

Al vind ik het wel vervelend als vooraanstaande mensen van die stomme fouten maken zoals bijv. als/dan enz.
Dimer

Post by Dimer »

Wat mijn tenen wel doen kronkelen is als mensen zeggen:

"Ja, ik kon hem nog van vroeger."

Of ook een mooie:

"Dat heb ik van mijn oma georven."

En als taal je werk is, dan moet je het goed doen. Ik zie zo vaak taalfouten in bladen en kranten. Dan vraag ik me wel eens af of het uberhaubt wordt nagelezen. En volgens mij is er altijd nog een redacteur en eindredacteur.
Jo&

Post by Jo& »

Ik moet zeggen dat ik mijzelf ook wel eens betrap op fouten zoals jij die hierboven noemt.

Wat ik heb is dat als ik met iemand praat die plat praat ik daar soms in mee ga.
"Dus ik zee nog datie dat nie doen mos, maar hij dee het toch"

Maar netjes praten gaat me gelukkig ook goed af!
Jo&

Post by Jo& »

Mr. X, ik denk dat het leuk zou zijn als je je eerste post update met de toevoegingen die ik mn 2de post opper...?
Dimer

Post by Dimer »

Als ik met m'n vrienden sta te praten klinkt het wel heel anders dan als ik met klanten in gesprek ben.

Ik praat moeiteloos plat Amsterdams of de Amsterdamse straattaal, maar als net zo makkelijk kan ik met de rollende R meedoen in Amstelveen :wink:
ee8

Post by ee8 »

Nederlands is je moedertaal, dus dat behoor je te beheersen.

Wellicht kort door de bocht, maar dat vind ik nou eenmaal....
Locked