Honda komt met een FR NSX voor Super GT 2010!!

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Locked
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik denk dat het meer een kwestie is van de juiste turbo kiezen die in dat toeren gebied ook nog efficient is.

Ik heb nog wel eens een stukje technische uitleg gemaakt over het uitrekenen van een turbo die geschikt is voor je motor.

komtie:

Ok, Turbo uitleg!

Hierbij een simpele uitleg hoe je kan uitrekenen of een bepaald type turbo bij je motor past.
De berekening is zo simpel mogelijk gehouden om het nog begrijpbaar te houden. Het is dan ook om een globale indruk te krijgen of je turbo geschikt is of niet.

Ten eerste moeten we uitrekenen wat de Pr gaat worden. De Pr is de Presure ratio. De verhouding dus tussen de buitenlucht druk en de druk die we het spruitstuk in gaan jagen. Dit rekenen we als volgt uit:

Pr = Pam/Pb
Pam = de absolute druk in het spruitstuk
Pb = Buitenlucht druk

Stel we willen 8Psi gaan draaien met de turbo. Dan is de Pr ( 14,7+8 ) /14.7 = 1.544
Officieel hoor je nog wat verliezen bij te rekenen. Meestal word de Pam 1 Psi lager genomen dan wat hij in werkelijkheid is om een beter beeld te krijgen van de werkelijke Pr.

Ten tweede moeten we gaan berekenen hoeveel lucht oftewel Engine Air Flow (EAF) de motor gaat verplaatsen bij de druk die je met de turbo wilt gaan draaien. Dit is afhankelijk van veel factoren maar in de noemer zijn inhoud, toeren, volumetrische efficientie (VE) en drukverhouding (Pr) de belangrijkste. Die stoppen we dan in een formule. Je zal begrijpen dat dit niet 1 uitkomst geeft. Op elk toerental zal de motor een andere hoeveelheid lucht verplaatsen.
Ook is de VE van een motor is niet constant. De VE zal het hoogste zijn bij het punt waar het koppel van de motor het hoogste is en lager waar het koppel instort. De max VE van een Vtec loze d-serie motor zal iets van 95% zijn. De VE van een B16 Vtec kan naar de 105% lopen bij max koppel. Hoge nokkenassen kunnen de VE ook nog verhogen.
De formule is als volgt:

EAF=I*Revs*VE*Pr/5660
Waarbij:
I = motor inhoud in Liters
Revs = toeren in RPM
VE = Volumetrische efficientie in %
Pr = Presure Ratio in Psi
5660 = Constante
De uitkomst is in CFM (Cubic Feet Meter)
Veel turbomappen zijn echter geschaald in AirFlow ipv CFM. Om dit om dit om te rekenen moet je de uitkomst in CFM vermenigvuldigen met 0.07

Zelf heb ik een Excel sheetje gemaakt met meedere toerentallen achter elkaar. Bij die toerentallen kan je dan zelf de VE invullen en de verwachte Pr.

Ik neem als voorbeeld een B16 bij 3000-5000-5500-7000-9000rpm: (Vtec slaat bv in tussen 5k en 5.5K)

EAF@3000 = 1.6x3000x 92x1.544/5660 = 120 CFM x 0.07 = 8.432 Lb/min aan AirFlow
EAF@5000 = 1.6x5000x 95x1.544/5660 = 207 CFM x 0.07 = 14.5 Lb/min
EAF@5500 = 1.6x5500x103x1.544/5660 = 247 CFM x 0.07 = 17.3 Lb/min
EAF@7000 = 1.6x7000x105x1.544/5660 = 320 CFM x 0.07 = 22.4 Lb/min
EAF@9000 = 1.6x9000x 93x1.544/5660 = 365 CFM x 0.07 = 25.5 Lb/min

Als je nu de turbo map opzoekt van het type wat je van plan was te kiezen of het type wat je aangeboden kreeg kan je zo uitlezen of je turbo past bij je motor. Als voorbeeld neem ik even de T3-T04e van XSpower. De Turbonetics replica dus.
In de onderstaande turbo map heb ik de uitgerekende punten uitgezet om een beeld te krijgen of we in het ideale werkgebied zitten van de turbo.

Image

Je ziet dat we voor de B16 een hele mooie turbo gevonden hebben. De lijn loopt netjes door de middelste velden van de turbo. In deze middelste velden werkt de turbo met een maximaal rendement wat je terug ziet in de prestaties. Tevens blijven we redelijk uit het surge gebied. Dit is het gebied links van de compressor map. De turbo zit boven de 3000rpm op volle druk al boven de surge lijn. In de praktijk zal je onder de 3000rpm toch bijna nooit op full boost zitten dus de kans op schade zal erg meevallen.
Een iets hogere Pr zal met deze turbo ook geen probleem zijn.

Nu iets wat ik in geen 1 boek of site heb terug weten te vinden.
Misschien klopt mn redenatie niet helemaal maar ik zit al een tijdje uit te zoeken waarom een Honda met een turbo die rekentechnisch het best aardig zou moeten doen er toch voor zorgt dat het koppel instort bij hogere toeren.
Volgens mij zit het probleem in de max airflow van het turbine huis. Alleen bij Garrett kan je een grafiek krijgen wat de max Air Flow van de turbine is. De turbine is dus het wieltje en huis waar de uitlaatgassen doorheen gaan. Dit turbine wiel is normaal gesproken gedemensioneerd naar de afmetingen van de compressor kant en de meeste fabrikanten geven niet eens op wat de max air flow is. Vaak wordt wel de AR opgegeven waar je aardig van kan afleiden of de turbine groot of klein is. Een grote zal niet snel de uitlaatgas stroom tegenhouden, een kleine wel. Alleen Garrett geeft een tabel die aangeeft wat de max AF is. Nou is die tabel me alleen niet helemaal duidelijk.

Dit is bv zo'n tabel van in dit geval een dikke GT3071R
Image
Als ik de tabel goed begrijp kan de turbine kant max 24 Lb/min flowen. In ons voorbeeld geval kan de B16 dus tot het gaatje gaan zonder ook maar een beetje in te storten. En dat zal een B16 met een dikke GT3071r vast wel doen ;) Maar je kan je voorstellen dat een kleine GT25 met een max Air Flow van 10Lb/min een B16 aardig kan pesten in hoge toeren (ondanks dat de compressor map redelijk goed in zn bereik zit!!)

Volgens mij zit ik met mn redenatie aardig goed. Doordat onze Honda motoren vrij lang het koppel vast houden, hebben ze heel lang een hoge VE met als gevolg een enorm groot bereik tussen min EAF en max EAF. Er bestaat geen turbo die dat hele eind kan volhouden. Of hij stort in, of hij begint heel laat in zn bereik te komen waardoor het vermogen ook pas laat begint.
Het valt dus niet mee om de ideale turbo te vinden voor een Honda motor. Het is sterk afhankelijk wat je er mee wilt en wat je verwacht.
Wat zeker WEL aan te bevelen is om een turbo te zoeken die welliswaar niet te groot is, maar wel een redelijk grote uitlaat kant heeft. Een grotere turbine betekend wel een latere spool-up maar betekend wel dat je motortje lekker doorknalt tot de begrenzer en dus een hoger top vermogen haalt. En dat willen we toch allemaal?

Geschreven door:
Gaskleppie

Bronnen:
www.turbobygarrett.com
Forced Induction by A.Graham Bell
www.stealth316.com
www.rbracing-rsr.com/turbotech.html
Jo&

Post by Jo& »

Goed bezig!
Martin.O

Post by Martin.O »

en jij wil bij mij komen werken ?!!

als je dit in de schafkeet vertelt dan zitten alle bilspleet getatoeerde slopers je zo aan te kijken :shock: :shock: :shock: :shock:

daarna trappen we je de keet uit en gaan weer over tieten praten

:lol: :lol: :lol: :lol:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik kom niet eens bij mn 2e zin vrees ik hahahahaha!
Roy

Post by Roy »

:read: :stampen: :slaan: :clap :thumbs: :dontspeak:

Nu dat ik dit leest!
Ik dacht dat ik wel wat van motorvoertuigen wist, maar nu pas ben ik overtuigd dat ik echt geen kl@t# van Autotecniek snap.

En jij wil bij een Sloper soliciteren?

ik denk dat je beter een solicitatie naar een F1 team of WTCC team ofzo moet sturen.

:D
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Jo&

Post by Jo& »

Naja opzich...
Als je weet hoe je het heel moet houden weetje ook hoe je het moet slopen!
Dimer

Post by Dimer »

2010 Acura NSX Lives... But Only in Super GT

By Erin Riches | December 11, 2009

Former Honda President and CEO Takeo Fukui introduced the successor for the Acura NSX way back at the 2007 Detroit Auto Show as the Acura Advanced Sports Car Concept. When he announced its cancellation a year ago just as it was ready to start production, everyone assumed the NSX was dead.

Now the car might make it to the road after all, only in the form of a racing car. The Super GT Series is the most popular racing series in Japan, featuring highly modified GT cars at races held throughout Asia. Most Japanese manufacturers are involved, notably Honda, Mazda, Nissan, Toyota and lately Subaru. This year, the midengine #8 Autobacs Honda, driven by Ralph Firman and Takuya Izawa, won the GT500 class championship at the final race when the favored Nissan GT-R got a flat tire.

For next season, the new-generation, front-engine NSX will be entered for the Super GT Series. It will be equipped with a 3.4-liter V8, not the 5.0-liter V10 that had been rumored for the production car.

Honda has managed to side-step the Super GT rules that require the use of a car based on a production vehicle by presenting the drawings and specs of the car to JAF (Japan Automobile Federation), which sanctions the GT Series. The rules permit cars that are production ready, though not necessarily in production, which is why the NSX and Toyota Supra are still a part of the championship.

JAF has given the okay, so the NSX will take its place on the starting grid in Japan next year. Not that this is any consolation for NSX fans in the U.S., but you could always book a trip to Japan to go watch a race. -- Mak Tokuyama, reporting from Japan

SOURCE: http://blogs.insideline.com/straight...-super-gt.html
Arno

Post by Arno »

Image

8)
Rikky

Post by Rikky »

Valt mij nu als enigste op dat de NSX type-R van 98 geen GT is? :roll:

Voor de rest, ik vind de nieuwe NSX niet echt heel geweldig :o ops:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Dimer

Post by Dimer »

haha ik wilde deze pic net gaan posten :D

Ding is sex on wheels! Van mij mogen ze 'm zo voor m'n deur zetten :lol:
Delta_lima

Post by Delta_lima »

x2
JDMTEG

Post by JDMTEG »

x3
LCR

Post by LCR »

Wow...LS!!
Rikky

Post by Rikky »

Ja oke dat is wel echt nice x4 :lol:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
BZRKbb2

Post by BZRKbb2 »

Ik wil meer pics zien :)
Voorkant is vet imho
Martin.O

Post by Martin.O »

x5
JDMTEG

Post by JDMTEG »

groupbuy? :lol:
mr. X

Post by mr. X »