Xenonverlichting.

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
bertjehonda

Post by bertjehonda »

mijn buurman is monteur en had m ook gevraagd hierover
is totaal geen probleem zolang je xenon maar een bundel blijft zoals met bijvoorbeeld die katogen die de integra ook heeft. hij had er een heel goed verhaal over met alle regels en weet ik wat allemaal da ben ik al vergeten. maar in de integra mag t naar t schijnt in ieder geval wel.
bixenon mag daarintegen weer niet.
roblom

Post by roblom »

Las net ergens dat de regelgeving over xenon weer is afgeschaft per 1 oktober. Dus het is niet langer strafbaar om xenon in lampunits te plaatsen die niet de juiste coderingen hebben.
Jo&

Post by Jo& »

roblom wrote:Las net ergens dat de regelgeving over xenon weer is afgeschaft per 1 oktober. Dus het is niet langer strafbaar om xenon in lampunits te plaatsen die niet de juiste coderingen hebben.

Heb je een bron?
Jo&

Post by Jo& »

ATR46 wrote:
ITR DC2 wrote:Om een oud topic weer even aan te snijden...

Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.

Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...

Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:

Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.

Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.

Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...

Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...

wie heeft er iedeeen?

Wat een onzin dit, RDW regelgeving IS de wettelijke eis.

Ik zal het eens navragen aan mijn vader, die is agent.

En?
ATR46

Post by ATR46 »

Jo& wrote:
ATR46 wrote:
"ITR DC2":33e7frwx wrote:Om een oud topic weer even aan te snijden...

Dit staat dus los van APK-regeling (waar de meeste auto's gewoon doorheen komen). Volgens de verkeerswet mag het NIET.

Volgens meneer agent (dus volgens de verkeerswet) dient IEDERE auto voorzien te zijn van de lampen, waarvoor het armatuur geleverd is. De H codes betekenen dus Halogeen...

Een boete hiervoor bedraagt dus 60 euro.
Ok, wel het risico lopen waard misschien,
maar nu komt het:
Bij een tweede aanhouding wordt je kenteken in beslag genomen. :cry:

Mijn auto heeft standaard xenon origineel in fabriek ingebouwd, maar WEL HRC op de koplamp staan.... :shock:
vreemd, maar waar.

Volgens de verkeerswet bestaat dit niet, dus met andere woorden een probleem. Hoe kun je zoiets oplossen?
En heeft het zin ertegenin te gaan? Mocht er voor de JDM ITR uberhaupt al halogeen geleverd zijn, wil ik niet weten wat deze grap kost.

Het risico voor een boete is te overzien, maar het risico om je kenteken te verliezen niet...

Ik ben vast niet de enigste die dit probleem heeft...

wie heeft er iedeeen?

Wat een onzin dit, RDW regelgeving IS de wettelijke eis.

Ik zal het eens navragen aan mijn vader, die is agent.

En?[/quote:33e7frwx]

Hij moet het zelf ook nog even nakijken, maar RDW APK regelement is de WET.

Dus meneer de agent lulde maar wat uit zijn nek ;) Altijd ook vragen als hij zoiets beweerd, ze moeten een boek bij hun hebben waar alles in staat.
Jan Visser

Post by Jan Visser »

Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.

Zal eens kijken of ik hier wat mee kan, want ik ben er 25 sept jongstleden voor bekeurd..........
berryb0nzo

Post by berryb0nzo »

Linkje met de wetgeving betreft xenon verlichting.
http://www.pilotxenon.com/media/Image/wetgeving_keuringseissen_xenon%20verlichting.pdf

Vindt het persoonlijk maar een krom gedoetje betreft xenon verlichting.. :idea:
Zolang ze maar goed afgesteld staan en niet recht in je face schijnen heb ik er geen problemen mee!
Rijdt er zelf ook mee en nog nooit geen problemen gehad van seinende tegenliggers of wat ook!
berryb0nzo

Post by berryb0nzo »

Vandaag door de apk gekomen met mijn aftermarket setje xenon verlichting.
Geen gezeur,had een goed lichtbeeld.
Dus niets aan het handje :roll:
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

berryb0nzo wrote:Vandaag door de apk gekomen met mijn aftermarket setje xenon verlichting.
Geen gezeur,had een goed lichtbeeld.
Dus niets aan het handje :roll:

Voor de APK is dit ook geen probleem.
Volgens deze regelgeving mag het.
De vekeerswet is het probleem... :wink:
D_ToXx

Post by D_ToXx »

om hier ff op terug te komen:

de EP3 moest op keuring en een afkeurpunt was het bi-xenon:
sinds vorig jaar werd mij verteld moet je bij grootlicht je dimlicht + grootlicht tegelijkertijd branden ivm het opstarten van de xenon als je naar groot licht schakelt en je dimlicht gaat dan uit en je grootlicht start op a 7 sec bagger licht.

oplossing( bij mij) : ik zet een diode tussen groot en dimlicht op de connectors bij het relais. de diode die ik ga gebruiken(kon vinden :wink: ) is de BY 255 DC

volgens mij is dit een 3 amp 500V blusdiode dus goed zat.
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

Bezwaarschrift is inmiddels verworpen.
Reden: Je mag niet vooruit lopen op de wet.
Wat 1 oktober wel mag en 5 dagen eerder nog niet
is gewoon helaas peanutkaas en betalen...

Desondanks vind ik het nog steeds krom hoe zaken
binnen het Nederlandse beleid van elkaar kunnen verschillen.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

ITR DC2 wrote:Bezwaarschrift is inmiddels verworpen.
Reden: Je mag niet vooruit lopen op de wet.
Wat 1 oktober wel mag en 5 dagen eerder nog niet
is gewoon helaas peanutkaas en betalen...

Desondanks vind ik het nog steeds krom hoe zaken
binnen het Nederlandse beleid van elkaar kunnen verschillen.

ik vind dit de eerste goede reden op xenon gebied die de regering heeft op bi xenon. het zicht met opstarten is echt slecht.(a 60km/u :wink: ) de enigste reden waarom ik iemand bi xenon afraad is dat probleem. maar zo simpel op te lossen.

ik raad het iedereen aan met bi xenon. een diode kost een 50 cent bij een uber dure zaak.

de oplossing is er..eerst proberen. de warmte ontwikkeling ben ik ook niet bang voor.
D_ToXx

Post by D_ToXx »

idee werkt wel maar nog niet optimaal;
door het schakelen tussen groot en klein licht schakelt het relais voor het klein licht opnieuw.( a 1 sec bagger licht).

het licht is huge. als je erin kijkt om te controlleren pak aub laskap.
Locked