Wie wordt momenteel beschouwd als de ultieme Honda tuner?

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Post Reply
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Wie wordt momenteel beschouwd als de ultieme Honda tuner?

Post by culasse »

Ik zit de laatste tijd achter de pc om meer kennis op te doen van de technische finesses van de Honda D,B en K series motoren. Ik richt me daarbij voornamelijk op tuning-en racepreparatie bedrijven en de personen die erachter zitten. Sommige van hen zijn actief op websites waar ze allerhande tips en adviezen van de hand doen. Het zijn in de regel onafhankelijke tuners die niet gehinderd worden door juridische beperkingen van fabrieken en dus hun eigen mening over bepaalde motortechnische zaken kunnen ventileren, de meesten van hen komen uit Amerika.

Er zijn er wel wat te vinden, maar de naam die ik steeds weer tegenkom en die in tunerkringen nogal als controversieel wordt beschouwd is die van Larry Widmer, de eigenaar van Endyn. Jammer genoeg is hij allang met pensioen en sleutelt hij alleen voor zijn eigen plezier aan motorprojecten, maar die zijn best nog interessant. Jammer genoeg is de website van Endyn tamelijk verouderd, maar in het archievenbestand is nog veel leesmateriaal te vinden van hun pionierswerk op het gebied van verbrandingskamertechnology, hun dragrace- en nascar racesuccessen en de persoonlijke voorliefde van Larry Widmer voor Honda produkten. Hij was ook één van de eersten die actief het begrip transient response in de motortuning toepaste, een term die de laatste tijd veel in de racemotorpreparatie wereld te horen is.

De website heet www.theoldone.com. maar ik denk dat er nog wel meer van deze lui rondlopen. Misschien weet iemand nog wel enkele van deze tuning gurus op te noemen, wellicht met een paar interessante autotechnische infosites erbij.
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Voor mij was er maar 1 die mijn wagen mocht afstellen en dat is Gaskleppie.
Om een motor te bouwen zijn er ook maar weinig betrouwbare...
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

ITR639 wrote:Voor mij was er maar 1 die mijn wagen mocht afstellen en dat is Gaskleppie.
Om een motor GOED te bouwen zijn er ook maar weinig betrouwbare...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Het gaat me er vooral om wie veel heeft betekend voor de onwikkeling van Hondamotoren tot echte high performance exemplaren.
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Laskey racing, Import builders zijn er enkele.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De grootste pioniers zijn meestal toch de stille jongens. Evans tuning is er 1 die gelukkig wel zn bek open trekt. Geen echte motor ontwikkelaar, maar wel heel vergaand met turbo technieken. Op zn forum geeft hij echt heel veel info vrij.

Verder zijn er nog veel die ook allemaal hun steentje hebben bijgedragen. Laskey racing is er zeker 1 van al is de groote pk tovenaar Earl vorig jaar overleden.
VTECRob
Posts: 1690
Joined: Tue Apr 19, 2005 11:22 am
Contact:

Post by VTECRob »

Eimert... sinds kort nu...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Bruikbare informatie, dat wel. Dit zijn echter tuners die de platgetreden paden bewandelen van de gangbare motortuning. Het gaat mij meer om de echte pioniers op het gebied van motorontwikkeling. Ik heb rondgeneusd en kom op het gebied van motor innnovatie steeds dezelfde namen tegen:
Michael May, Harry Ricardo, Bill Jenkins, Smokey Yunick, en voor de ontwikkeling van de Honda D-en B-serie motoren met name Larry Widmer.
Vooal deze laatste deed in de jaren 70 en 80 van zich spreken met baanbrekend werk op het gebied van verbrandingskamer ontwikkeling in de cilinderkop. Hij maakte bij de preparatie van competitiemotoren actief gebruik van transient response, een begrip wat vooral tegenwoordig in diverse vormen van motorsportcompetitie weer opduikt. In het archiefgedeelte van zijn website www.theoldone.com valt er wat over te lezen.
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Blijkbaar ken je er zelf al meer dan de meesten op dit forum.
Wil je nog meer namen? En wat wil je er zelf eigenlijk mee bereiken?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Oorspronkelijk ging het me erom meer te weten te komen over de techniek van de D-B-en K series motoren. Aangezien ik voor het eerst in een Japanse auto rijdt wilde ik er meer van weten. Ik kwam erachter dat het vooral de mensen uit de tuningbranche zijn geweest die ervoor hebben gezorgd dat Honda bij het grote publiek als technologisch vooraanstaand bekend staat. Daarbij doken regelmatig de eerder genoemde namen op die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de Honda motoren. Interessant leesvoer zat er soms tussen, en vandaar mijn interesse.
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Veel andere merken willen in de eerste plaats een goede verkoop terwijl motorontwikkeling minder aan bod komt/kwam.
Door de strenger wordende emissie-eisen worden alle merken wel gedwongen het onderste uit de kan te halen.
Je ziet de laatste jaren veel nieuwe lage emissie turbomotoren. Net of andere merken niet klaar krijgen wat Honda al zo lang doet.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Je hebt gelijk. Emissie uitstoot is tegenwoordig een belangrijk item voor fabrikanten. Ook de politiek speelt daar vaak op in onder druk van milieu-en belangenorganisaties. Mijn eigen Hondaatje scoort niet zo best qua uitlaatgassen trouwens. Hij bengelt ergens onderaan met milieulabel F. Nog net geen slurptax.
Maar om even weer terug te keren naar het topic; ik heb bezorgde commentaren gelezen bij gerenommeerde Honda tuners. Eigenaars van tuningbedrijven als Neil Brown Engineering, Clockwisemotion, TJH motorsport stellen dat Honda de boot heeft gemist en er niet meer aan te pas zal komen in bepaalde vormen van motorsport. Dat zijn bijvoorbeeld het ETCC, WTCC, BTCC toerwagens, S2000 rallye, GR A rallye etc.
Honda heeft daarvoor de K motor gehomologeerd gekregen voor de komende jaren, maar volgens bovengenoemde tuners is dit geen goede motor om de strijd mee aan te gaan. Volgens hen heeft de concurrentie, vooral bestaande uit Europese volumemerken een vies politiek spelletje gespeeld, in combinatie met de FIA, waarvan bijvoorbeeld Honda en nog een paar merken de dupe zijn geworden. Het technisch reglement van veel van deze motorsportprogramma`s zijn vooral van voordeel voor de Europese merken en wellicht nadelig voor andere merken. Ik kan dat persoonlijk niet beoordelen, hopelijk komt het voor Honda toch nog goed.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dan weet je gelijk waarom Honda hier niet veel doet aan motorsport! De FIA is hoofdzakelijk europees en centen georienteerd en is zeker verre van onafhankelijk al zullen ze dat zeker tegen spreken.

maare, qua echte pioniers moet je misschien wel meer op zoek in Japan. Daar is heel veel materiaal echt "ontwikkeld" terwijl er in de rest van de wereld meer gecopieerd is...
Post Reply