Wie wordt momenteel beschouwd als de ultieme Honda tuner?
Wie wordt momenteel beschouwd als de ultieme Honda tuner?
Ik zit de laatste tijd achter de pc om meer kennis op te doen van de technische finesses van de Honda D,B en K series motoren. Ik richt me daarbij voornamelijk op tuning-en racepreparatie bedrijven en de personen die erachter zitten. Sommige van hen zijn actief op websites waar ze allerhande tips en adviezen van de hand doen. Het zijn in de regel onafhankelijke tuners die niet gehinderd worden door juridische beperkingen van fabrieken en dus hun eigen mening over bepaalde motortechnische zaken kunnen ventileren, de meesten van hen komen uit Amerika.
Er zijn er wel wat te vinden, maar de naam die ik steeds weer tegenkom en die in tunerkringen nogal als controversieel wordt beschouwd is die van Larry Widmer, de eigenaar van Endyn. Jammer genoeg is hij allang met pensioen en sleutelt hij alleen voor zijn eigen plezier aan motorprojecten, maar die zijn best nog interessant. Jammer genoeg is de website van Endyn tamelijk verouderd, maar in het archievenbestand is nog veel leesmateriaal te vinden van hun pionierswerk op het gebied van verbrandingskamertechnology, hun dragrace- en nascar racesuccessen en de persoonlijke voorliefde van Larry Widmer voor Honda produkten. Hij was ook één van de eersten die actief het begrip transient response in de motortuning toepaste, een term die de laatste tijd veel in de racemotorpreparatie wereld te horen is.
De website heet www.theoldone.com. maar ik denk dat er nog wel meer van deze lui rondlopen. Misschien weet iemand nog wel enkele van deze tuning gurus op te noemen, wellicht met een paar interessante autotechnische infosites erbij.
Er zijn er wel wat te vinden, maar de naam die ik steeds weer tegenkom en die in tunerkringen nogal als controversieel wordt beschouwd is die van Larry Widmer, de eigenaar van Endyn. Jammer genoeg is hij allang met pensioen en sleutelt hij alleen voor zijn eigen plezier aan motorprojecten, maar die zijn best nog interessant. Jammer genoeg is de website van Endyn tamelijk verouderd, maar in het archievenbestand is nog veel leesmateriaal te vinden van hun pionierswerk op het gebied van verbrandingskamertechnology, hun dragrace- en nascar racesuccessen en de persoonlijke voorliefde van Larry Widmer voor Honda produkten. Hij was ook één van de eersten die actief het begrip transient response in de motortuning toepaste, een term die de laatste tijd veel in de racemotorpreparatie wereld te horen is.
De website heet www.theoldone.com. maar ik denk dat er nog wel meer van deze lui rondlopen. Misschien weet iemand nog wel enkele van deze tuning gurus op te noemen, wellicht met een paar interessante autotechnische infosites erbij.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
De grootste pioniers zijn meestal toch de stille jongens. Evans tuning is er 1 die gelukkig wel zn bek open trekt. Geen echte motor ontwikkelaar, maar wel heel vergaand met turbo technieken. Op zn forum geeft hij echt heel veel info vrij.
Verder zijn er nog veel die ook allemaal hun steentje hebben bijgedragen. Laskey racing is er zeker 1 van al is de groote pk tovenaar Earl vorig jaar overleden.
Verder zijn er nog veel die ook allemaal hun steentje hebben bijgedragen. Laskey racing is er zeker 1 van al is de groote pk tovenaar Earl vorig jaar overleden.
Bruikbare informatie, dat wel. Dit zijn echter tuners die de platgetreden paden bewandelen van de gangbare motortuning. Het gaat mij meer om de echte pioniers op het gebied van motorontwikkeling. Ik heb rondgeneusd en kom op het gebied van motor innnovatie steeds dezelfde namen tegen:
Michael May, Harry Ricardo, Bill Jenkins, Smokey Yunick, en voor de ontwikkeling van de Honda D-en B-serie motoren met name Larry Widmer.
Vooal deze laatste deed in de jaren 70 en 80 van zich spreken met baanbrekend werk op het gebied van verbrandingskamer ontwikkeling in de cilinderkop. Hij maakte bij de preparatie van competitiemotoren actief gebruik van transient response, een begrip wat vooral tegenwoordig in diverse vormen van motorsportcompetitie weer opduikt. In het archiefgedeelte van zijn website www.theoldone.com valt er wat over te lezen.
Michael May, Harry Ricardo, Bill Jenkins, Smokey Yunick, en voor de ontwikkeling van de Honda D-en B-serie motoren met name Larry Widmer.
Vooal deze laatste deed in de jaren 70 en 80 van zich spreken met baanbrekend werk op het gebied van verbrandingskamer ontwikkeling in de cilinderkop. Hij maakte bij de preparatie van competitiemotoren actief gebruik van transient response, een begrip wat vooral tegenwoordig in diverse vormen van motorsportcompetitie weer opduikt. In het archiefgedeelte van zijn website www.theoldone.com valt er wat over te lezen.
Oorspronkelijk ging het me erom meer te weten te komen over de techniek van de D-B-en K series motoren. Aangezien ik voor het eerst in een Japanse auto rijdt wilde ik er meer van weten. Ik kwam erachter dat het vooral de mensen uit de tuningbranche zijn geweest die ervoor hebben gezorgd dat Honda bij het grote publiek als technologisch vooraanstaand bekend staat. Daarbij doken regelmatig de eerder genoemde namen op die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de Honda motoren. Interessant leesvoer zat er soms tussen, en vandaar mijn interesse.
Veel andere merken willen in de eerste plaats een goede verkoop terwijl motorontwikkeling minder aan bod komt/kwam.
Door de strenger wordende emissie-eisen worden alle merken wel gedwongen het onderste uit de kan te halen.
Je ziet de laatste jaren veel nieuwe lage emissie turbomotoren. Net of andere merken niet klaar krijgen wat Honda al zo lang doet.
Door de strenger wordende emissie-eisen worden alle merken wel gedwongen het onderste uit de kan te halen.
Je ziet de laatste jaren veel nieuwe lage emissie turbomotoren. Net of andere merken niet klaar krijgen wat Honda al zo lang doet.
Je hebt gelijk. Emissie uitstoot is tegenwoordig een belangrijk item voor fabrikanten. Ook de politiek speelt daar vaak op in onder druk van milieu-en belangenorganisaties. Mijn eigen Hondaatje scoort niet zo best qua uitlaatgassen trouwens. Hij bengelt ergens onderaan met milieulabel F. Nog net geen slurptax.
Maar om even weer terug te keren naar het topic; ik heb bezorgde commentaren gelezen bij gerenommeerde Honda tuners. Eigenaars van tuningbedrijven als Neil Brown Engineering, Clockwisemotion, TJH motorsport stellen dat Honda de boot heeft gemist en er niet meer aan te pas zal komen in bepaalde vormen van motorsport. Dat zijn bijvoorbeeld het ETCC, WTCC, BTCC toerwagens, S2000 rallye, GR A rallye etc.
Honda heeft daarvoor de K motor gehomologeerd gekregen voor de komende jaren, maar volgens bovengenoemde tuners is dit geen goede motor om de strijd mee aan te gaan. Volgens hen heeft de concurrentie, vooral bestaande uit Europese volumemerken een vies politiek spelletje gespeeld, in combinatie met de FIA, waarvan bijvoorbeeld Honda en nog een paar merken de dupe zijn geworden. Het technisch reglement van veel van deze motorsportprogramma`s zijn vooral van voordeel voor de Europese merken en wellicht nadelig voor andere merken. Ik kan dat persoonlijk niet beoordelen, hopelijk komt het voor Honda toch nog goed.
Maar om even weer terug te keren naar het topic; ik heb bezorgde commentaren gelezen bij gerenommeerde Honda tuners. Eigenaars van tuningbedrijven als Neil Brown Engineering, Clockwisemotion, TJH motorsport stellen dat Honda de boot heeft gemist en er niet meer aan te pas zal komen in bepaalde vormen van motorsport. Dat zijn bijvoorbeeld het ETCC, WTCC, BTCC toerwagens, S2000 rallye, GR A rallye etc.
Honda heeft daarvoor de K motor gehomologeerd gekregen voor de komende jaren, maar volgens bovengenoemde tuners is dit geen goede motor om de strijd mee aan te gaan. Volgens hen heeft de concurrentie, vooral bestaande uit Europese volumemerken een vies politiek spelletje gespeeld, in combinatie met de FIA, waarvan bijvoorbeeld Honda en nog een paar merken de dupe zijn geworden. Het technisch reglement van veel van deze motorsportprogramma`s zijn vooral van voordeel voor de Europese merken en wellicht nadelig voor andere merken. Ik kan dat persoonlijk niet beoordelen, hopelijk komt het voor Honda toch nog goed.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Dan weet je gelijk waarom Honda hier niet veel doet aan motorsport! De FIA is hoofdzakelijk europees en centen georienteerd en is zeker verre van onafhankelijk al zullen ze dat zeker tegen spreken.
maare, qua echte pioniers moet je misschien wel meer op zoek in Japan. Daar is heel veel materiaal echt "ontwikkeld" terwijl er in de rest van de wereld meer gecopieerd is...
maare, qua echte pioniers moet je misschien wel meer op zoek in Japan. Daar is heel veel materiaal echt "ontwikkeld" terwijl er in de rest van de wereld meer gecopieerd is...