ITR897 wrote:Potenza RE 050 A 215/45 R17 87W LZ --- EUR 137,50
Ik wil dus ook die RE-050A bestellen, maar welke moet ik nu hebben? Waar staan die toevoegingen voor en waar zit het verschil in?
Ik denk dat je dan deze moet nemen. De andere zijn allemaal RE 050 .
Maar ik meen mij te herinneren dat Wilco ook een RE 050 A had maar dan de XL versie (extra load). Dus nog een type die niet bij dat lijstje van me staat.
De RE050 is stiller door het symetrische profiel , de RE050A zal wat meer geluid produceren maar ze zegen dat de RE050A wat feedback geeft , de XL versie heeft een stuggere wang .
Ik zou gaan voor de RE050A dan wel XL of niet , fijne band.
Ik ben van plan om aankomende zomer lichtere velgen samen met andere banden onder mijn fn2 te zetten.
Wat betreft de wielen zal dat waarschijnlijk gaan uitdraaien op de Rota Subzero 18' velg. gewicht circa 8.5 kg t.o.v. de standaard velg met zijn 12.6 kg.
Wat betreft de banden ben ik er nog niet helemaal uit. De standaard RE050 banden van de fn2 zijn me veel te rumoerig, bovendien gaan de harde zijwangen me wat teveel ten koste van het rijcomfort.
Ik ben me momenteel wat aan het oriënteren op de volgende banden:
BF Goodrich profiler 2
Goodyear f1 gs-d3
Toyo Proxes t1-r
culasse wrote:Ik ben van plan om aankomende zomer lichtere velgen samen met andere banden onder mijn fn2 te zetten. Wat betreft de wielen zal dat waarschijnlijk gaan uitdraaien op de Rota Subzero 18' velg. gewicht circa 8.5 kg t.o.v. de standaard velg met zijn 12.6 kg.
Wat betreft de banden ben ik er nog niet helemaal uit. De standaard RE050 banden van de fn2 zijn me veel te rumoerig, bovendien gaan de harde zijwangen me wat teveel ten koste van het rijcomfort.
Ik ben me momenteel wat aan het oriënteren op de volgende banden: BF Goodrich profiler 2 Goodyear f1 gs-d3 Toyo Proxes t1-r
Iemand hier misschien wat meer ervaring mee?
Als je voor een minder harde zijwang gaat kiezen gaat dat wel ten koste van de wegligging van je FN2. En die schijnt al niet zo geweldig te zijn tov de EP3.
Dan haal je er ook geen voordeel meer mee uit door lichtere velgen te steken.
Tenzij je meer voor de looks wil gaan natuurlijk.
De voorwieluitlijning van de fn2 is in standaarduitvoering niet geweldig.
Teveel toe-in, te weinig negatief camber en teveel positief caster.
Ik heb echter 16 mm camber bolts gekocht van een laat model dc5 en de voorwielophanging anders laten uitlijnen. Toe-in is nu op nul gezet, negatief camber is verhoogd. Positief caster is jammer genoeg niet verstelbaar omdat er momenteel geen spullen zijn om dat te veranderen.
Het resultaat van dit alles is een verbeterde stuurrespons bij het aansnijden van een snelle 2de versnellingsbocht, het schurende gevoel van de banden in het stuur is nu verdwenen. De wagen hoeft zich niet eerst te zetten, maar stuurt nu direct de bocht in. Overstuur bijna geheel verdwenen, overhellen van de carrosserie verminderd.
Een bijkomend voordeel is het feit dat de stuurbekrachtiging minder hoeft te werken door de toegenomen rechtuit stabiliteit. Voor die tijd merkte ik dat, vooral bij harde zijwind, constant kleine stuurcorrecties nodig waren om de wagen in het goede spoor te houden, de stuurbekrachtigingspomp deed niets anders dan even aanslaan voor een kleine correctie en dan weer uitschakelen.
Jammer genoeg is de torsie as van de achterwielophanging niet beter uit te lijnen om de toe- in daar uit te halen, maar tot nu toe ben ik best tevreden met de rijeigenschappen.
culasse wrote:De voorwieluitlijning van de fn2 is in standaarduitvoering niet geweldig. Teveel toe-in, te weinig negatief camber en teveel positief caster.
Ik heb echter 16 mm camber bolts gekocht van een laat model dc5 en de voorwielophanging anders laten uitlijnen. Toe-in is nu op nul gezet, negatief camber is verhoogd. Positief caster is jammer genoeg niet verstelbaar omdat er momenteel geen spullen zijn om dat te veranderen.
Het resultaat van dit alles is een verbeterde stuurrespons bij het aansnijden van een snelle 2de versnellingsbocht, het schurende gevoel van de banden in het stuur is nu verdwenen. De wagen hoeft zich niet eerst te zetten, maar stuurt nu direct de bocht in. Overstuur bijna geheel verdwenen, overhellen van de carrosserie verminderd. Een bijkomend voordeel is het feit dat de stuurbekrachtiging minder hoeft te werken door de toegenomen rechtuit stabiliteit. Voor die tijd merkte ik dat, vooral bij harde zijwind, constant kleine stuurcorrecties nodig waren om de wagen in het goede spoor te houden, de stuurbekrachtigingspomp deed niets anders dan even aanslaan voor een kleine correctie en dan weer uitschakelen.
Jammer genoeg is de torsie as van de achterwielophanging niet beter uit te lijnen om de toe- in daar uit te halen, maar tot nu toe ben ik best tevreden met de rijeigenschappen.
Ik zou zeggen dat de banden die ik zojuist opnoemde toch afkomstig zijn van gerenommeerde firma`s. Deze banden zijn al langere tijd in produktie en er zijn al miljoenen van verkocht. Ik heb testverslagen gelezen en ze doen het aardig goed in het droge, natweereigenschappen zijn daarentegen matig, maar dat is voor mij van minder belang.
Wat voor mij het belangrijkste is, is de zachte zijwang. Ik rij al jaren met zulke banden en zou niet meer zonder willen. Ze geven een goed stuurgevoel in het grensbereik.
Inderdaad heb ik me al tijden geleden aangemeld en uitgebreid voorgesteld. Maar bij de laatste crash zijn al mijn posts verloren gegaan.
Ik moest me zelfs weer compleet opnieuw registreren en inloggen.
Geen idee of dit ooit weer gebeurt, maar ik heb geen zin meer om me opnieuw voor te stellen.
culasse wrote:Ik zou zeggen dat de banden die ik zojuist opnoemde toch afkomstig zijn van gerenommeerde firma`s. Deze banden zijn al langere tijd in produktie en er zijn al miljoenen van verkocht. Ik heb testverslagen gelezen en ze doen het aardig goed in het droge, natweereigenschappen zijn daarentegen matig, maar dat is voor mij van minder belang. Wat voor mij het belangrijkste is, is de zachte zijwang. Ik rij al jaren met zulke banden en zou niet meer zonder willen. Ze geven een goed stuurgevoel in het grensbereik.
Inderdaad heb ik me al tijden geleden aangemeld en uitgebreid voorgesteld. Maar bij de laatste crash zijn al mijn posts verloren gegaan. Ik moest me zelfs weer compleet opnieuw registreren en inloggen. Geen idee of dit ooit weer gebeurt, maar ik heb geen zin meer om me opnieuw voor te stellen.
Dan kan ik niet meer zeggen, proberen die banden die jij in het gedacht hebt.
Zoals ze hier soms zeggen. Meten is weten.
Wat voorstellen betreft, daar begrijp ik je wel in. 8)
Ik heb nu twee jaar de Bridgestone RE050A onder mijn ATR en ben er zeer tevreden over. Zeker als Daily drive.
In het droog zijn de JDM RE070 de beste op dit moment, zitten ook standaard onder de CTR FD2 en de NSX-R NA2. Maar voor Daily drive hebben ze in de regen minder grip door de droog-grip-zijwangen.
RE070
Het verschil tussen de RE050 en de RE050A is constructie en met name het profiel. De RE050A=asymmetrical.
Duidelijk te zien in het profile:
RE050
RE050A
De RE050A zitten trouwens standaard onder de Enzo 8)
Ik rij in de winter toch op winterbanden, en ik ben de RE040 gewent, en die doen het (geen referentie materiaal behalve Civic Sport 1.6 met Michelin sport/pilot banden en natuurlijk andere auto's) in de regen naar mijn idee dus slecht. In het droog geen klagen.
Jo& wrote:Hoe zou ik aan de RE070 kunnen komen...?
Ik rij in de winter toch op winterbanden, en ik ben de RE040 gewent, en die doen het (geen referentie materiaal behalve Civic Sport 1.6 met Michelin sport/pilot banden en natuurlijk andere auto's) in de regen naar mijn idee dus slecht. In het droog geen klagen.
Moet wel aan te komen zijn in Europa, lukt het niet laat het me dan even weten dan laat ik ze uit Japan komen voor u :wink:
RE070 is leverbaar in NL , alleen in beperkte maten .Heel veel EVO rijders en Sub STi rijders rijden ermee en volgens mij is het een OEM band van beide merken hier in NL.
Jo& wrote:Hoe zou ik aan de RE070 kunnen komen...?
Moet wel aan te komen zijn in Europa, lukt het niet laat het me dan even weten dan laat ik ze uit Japan komen voor u :wink:
Ik ga eens even rond informeren. En anders dan laat ik je weten. Hoe lang duurt zo een levering denk je... :-?
Aangezien het in Nederland nogal eens wil regenen, denk ik dat je met een RE050(A) een betere all-rounder hebt dan met de RE070 als ik uit de verhalen mag concluderen dat hij niet zo goed is in het droog.
Maargoed nu gaan er weer een paar zeggen of denken: Je rijdt toch niet hard met nat weer, dat is onverantwoord.
Als jij er daar een van bent koop je de RE070 band, wil je met nat weer ook gummen ga je voor de RE050(a).
Denk dat je beide banden moet hebben gebruikt wil je er iets over kunnen zeggen. Zou heel erg graag een rondje doen met de RE070 banden!