Ruzie met schokdemper
Ruzie met schokdemper
Mijn pa rijdt in de Civic Coupe die ik ook nog heb. Nu is dat ding Apex (op de veren) verlaagd en schijnbaar liggen er hier hogere drempels dan in Groningen want er is niet mee te rijden. Ik heb dus OEM veren gekocht en ik dacht die even simpel te wisselen... niet dus.
De voorkant was eigenlijk redelijk vlot gebeurd maar de achterkant is een drama. De bout en de moer aan de onderkant van de schokdemper zitten muurvast. Ondanks een week lang inspuiten met WD40, het verwarmen van de bout/moer en het gebruik van een buis voor meer hefboomwerking wil het ding niet los. Vanmorgen is de kop van de bout dan ook afgebroken.
Wat is nu wijsheid? Kan ik de moer er vanaf slijpen zodat ik het overblijfsel er uit kan tikken of gaat dat ook niet lukken? Iemand een lumineus idee of mag ik naar een garage?
De voorkant was eigenlijk redelijk vlot gebeurd maar de achterkant is een drama. De bout en de moer aan de onderkant van de schokdemper zitten muurvast. Ondanks een week lang inspuiten met WD40, het verwarmen van de bout/moer en het gebruik van een buis voor meer hefboomwerking wil het ding niet los. Vanmorgen is de kop van de bout dan ook afgebroken.
Wat is nu wijsheid? Kan ik de moer er vanaf slijpen zodat ik het overblijfsel er uit kan tikken of gaat dat ook niet lukken? Iemand een lumineus idee of mag ik naar een garage?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Weet niet of het in dit geval ook zo is, maar bij sommige bout/moer verbindingen van de crx zit de moer soms vastgelast en moet je dus de bout losdraaien. Heb me er ook wel eens in vergist en probeerde met volle kracht die vastgelaste moer los te draaien.
Verder is het vaak een stuk makkelijker om gewoon de moer eraf te slijpen.
Verder is het vaak een stuk makkelijker om gewoon de moer eraf te slijpen.
Ik heb dit een keer meegemaakt bij een vriend zijn EG civic.
Dacht dit dus ook 'even snel te doen'.
Uiteindelijk heb ik de complete bout eruit moeten slijpen omdat deze aan de binnenkant geheel verroest was. En we kregen hem er echt met geen mogelijkheid uit. Geen hamer was groot genoeg.
Toevallig gisteren het stukje nog weg gegooid. Had het bewaard. zag er namelijk wel grappig uit.
Ik denk dat je Martin moet vragen :lol:
Dacht dit dus ook 'even snel te doen'.
Uiteindelijk heb ik de complete bout eruit moeten slijpen omdat deze aan de binnenkant geheel verroest was. En we kregen hem er echt met geen mogelijkheid uit. Geen hamer was groot genoeg.
Toevallig gisteren het stukje nog weg gegooid. Had het bewaard. zag er namelijk wel grappig uit.
Ik denk dat je Martin moet vragen :lol:
-
- Posts: 358
- Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm
Stefan heeft zoiets ook een keer bij zijn CRX gehad. Die deed dus ook een poging de vastgelaste moer op de LCA los te draaien 8) Dat resulteerde in een afgebroken kop na een tijdje.
Weet je echt heeeeeel erg zeker dat de moer niet vastgelast zit?
Daarnaast zou ik zeggen, haal de gehele LCA incl schokbreker eronder vandaan. Rij ff naar B.A.S. of een metaalbewerkingsbedrijf.
Lukt het echt niet bij een bedrijf, dan wil ik je best een eindje helpen Sander, heb hier een draaibank en kolomboor. We zouden hem evt uit kunnen boren dan.
Ow ja, Hellevoetsluis is gewoon een drempelhel.
Weet je echt heeeeeel erg zeker dat de moer niet vastgelast zit?
Daarnaast zou ik zeggen, haal de gehele LCA incl schokbreker eronder vandaan. Rij ff naar B.A.S. of een metaalbewerkingsbedrijf.
Lukt het echt niet bij een bedrijf, dan wil ik je best een eindje helpen Sander, heb hier een draaibank en kolomboor. We zouden hem evt uit kunnen boren dan.
Ow ja, Hellevoetsluis is gewoon een drempelhel.

Ik weet niet zeker of de moer vastgelast zit. De dealer zegt dat ze vast horen te zitten maar ik zie nergens laspunten of iets dergelijks. De voorkant zat ook niet gelast overigens vandaar mijn twijfel.
Of de moer gelast zit of niet maakt eigenlijk niet meer uit aangezien de kop van de bout is afgebroken. Ik ga nu in ieder geval twee nieuwe bouten bestellen (het zijn weer speciale met spiebaantjes) en dan ga ik slijpen.
Of de moer gelast zit of niet maakt eigenlijk niet meer uit aangezien de kop van de bout is afgebroken. Ik ga nu in ieder geval twee nieuwe bouten bestellen (het zijn weer speciale met spiebaantjes) en dan ga ik slijpen.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007