Aquaplaning, LSD & ABS
Je moet proberen de hulpmiddelen ten volste te benutten.
LSD of geen LSD, aanvoelen van grip punten zijn belangrijker.
ABS, bijv, is prachtig voor mensen die zich lam schrikken in een situatie en niet beter weten dan vol op de rem te gaan staan met beide voeten.
Nuttig is ABS wel als het zó glad is, dat doseren van het remmen practisch onmogelijk is.
Met mooi weer en op het circuit ben ik liever ABS-loos.
LSD of geen LSD, aanvoelen van grip punten zijn belangrijker.
ABS, bijv, is prachtig voor mensen die zich lam schrikken in een situatie en niet beter weten dan vol op de rem te gaan staan met beide voeten.
Nuttig is ABS wel als het zó glad is, dat doseren van het remmen practisch onmogelijk is.
Met mooi weer en op het circuit ben ik liever ABS-loos.
mr. X wrote:Je moet proberen de hulpmiddelen ten volste te benutten.
LSD of geen LSD, aanvoelen van grip punten zijn belangrijker.
Doe mij maar toch LSD.
ABS, bijv, is prachtig voor mensen die zich lam schrikken in een situatie en niet beter weten dan vol op de rem te gaan staan met beide voeten.
Nuttig is ABS wel als het zó glad is, dat doseren van het remmen practisch onmogelijk is.
Met mooi weer en op het circuit ben ik liever ABS-loos
Volgens mij weet je niet hoe goed een ITR ABS is op het circuit.....
Een rem expert (iemand die remsystemen ontwerpt voor zijn dagelijkse kost) heeft mij eens een keer uitgelegd, dat wat een ABS systeem doet, geen enkel mens voor elkaar krijgt. Mensen kunnen gewoonweg niet snel genoeg die pulsaties afgeven met precies de juiste intervallen en kracht om te remmen zonder te glijden, en zeker niet sneller dan een ABS systeem.
Maar als je daar blind op vertrouwt en te ver over de grens gaat, dan kan ook het snelst pulserend systeem je niet van schade en schande behoeden, en dat is wat ik bedoelde met een klein beetje common sense gebruiken.
Maar als je daar blind op vertrouwt en te ver over de grens gaat, dan kan ook het snelst pulserend systeem je niet van schade en schande behoeden, en dat is wat ik bedoelde met een klein beetje common sense gebruiken.
Bij ABS heb je een langere remweg in principe (meestal niet natuurlijk) want je wielen draaien af en toe. Maar in de praktijk heb je een kortere remweg omdat je altijd de maximale grip=afremming benut.
ABS is in mijn ogen altijd handig en zoals Ivo al zei, een mens kan dat onmogelijk nabootsen.
Knappe vent trouwens als je met 80 op een stilstaande vrachtwagen afrijdt en dan nog ff snel gaat bedenken hoe je het beste kunt remmen....
ABS is in mijn ogen altijd handig en zoals Ivo al zei, een mens kan dat onmogelijk nabootsen.
Knappe vent trouwens als je met 80 op een stilstaande vrachtwagen afrijdt en dan nog ff snel gaat bedenken hoe je het beste kunt remmen....
Nana korobi ya oki
RedSun wrote:Bij ABS heb je een langere remweg in principe (meestal niet natuurlijk) want je wielen draaien af en toe. Maar in de praktijk heb je een kortere remweg omdat je altijd de maximale grip=afremming benut.
Wat bedoel je in hemelsnaam nou. Wel of geen langere remweg?
Je zult een langere afstand afleggen MET ABS dan dat je remt vlak VOOR de ABS in werking treed, puur doordat de wielen dan niet doorslippen en je de remmen op zijn volst benut.
RedSun wrote:Knappe vent trouwens als je met 80 op een stilstaande vrachtwagen afrijdt en dan nog ff snel gaat bedenken hoe je het beste kunt remmen....
Daar hoef je niets voor te bedenken. Lauter routine en ervaring. Ik voelde (en wist) precies wanneer de ABS aan de gang ging in de ITR.
Ik heb zelf in sommige situaties wel eens in de ABS gezeten, maar altijd geprobeert het te reduceren tot vlak voor de ABS.
ABS is op de openbare weg altijd beter... op het circuit niet... en een mens KAN wel degelijk beter remmen dan de ABS computer, maar dat is dan geen mens zoals wij!
(lees: circuit rijders die niks anders doen)
Maar ook die mensen zullen op de openbare weg, waar de meest achterlijke idioten je om de oren vliegen, blij zijn met ABS denk ik.
De snelste manier van remmen is namelijk niet pulserend. Dat is echter een voorwaarde voor een computer, want die kan niet 'aanvoelen', die kan slechts onderscheid maken tussen 0 en 1. Dus wiel slippen = remmen losgooien. Wiel weer draaien = rem er weer op.
Daar staat tegenover, dat de hedendaagse ABS steeds verfijnder wordt en dus ook steeds moeilijker te benaderen is met je voet.
(lees: circuit rijders die niks anders doen)
Maar ook die mensen zullen op de openbare weg, waar de meest achterlijke idioten je om de oren vliegen, blij zijn met ABS denk ik.
De snelste manier van remmen is namelijk niet pulserend. Dat is echter een voorwaarde voor een computer, want die kan niet 'aanvoelen', die kan slechts onderscheid maken tussen 0 en 1. Dus wiel slippen = remmen losgooien. Wiel weer draaien = rem er weer op.
Daar staat tegenover, dat de hedendaagse ABS steeds verfijnder wordt en dus ook steeds moeilijker te benaderen is met je voet.
snelste manier van remmen is dan ook niet je voet van dat pedaal afhalen... alleen dat maximale punt van grip vinden met je voet, dat is gewoon nagenoeg onmogelijk en zullen jij of ik gewoon niet kunnen.
de ABS meet gewoon de wielen en als die ophouden te draaien (dus als de MENS te hard remt voor wat de banden op dat moment aan grip kunnen geven) grijpt de ABS in.
Maar goed, het is en blijft theoretisch gelul wat ik hier doe, want in de praktijk geldt wat ik hierboven al zeg: er zijn gewoon TE weinig mensen die zo goed met hun remmen kunnen omgaan. En op de openbare weg is het onmogelijk om theorie te laten gelden, al is het maar vanwege medeweggebruikers (omstandigheden niet eens meegerekend dus)
de ABS meet gewoon de wielen en als die ophouden te draaien (dus als de MENS te hard remt voor wat de banden op dat moment aan grip kunnen geven) grijpt de ABS in.
Maar goed, het is en blijft theoretisch gelul wat ik hier doe, want in de praktijk geldt wat ik hierboven al zeg: er zijn gewoon TE weinig mensen die zo goed met hun remmen kunnen omgaan. En op de openbare weg is het onmogelijk om theorie te laten gelden, al is het maar vanwege medeweggebruikers (omstandigheden niet eens meegerekend dus)
Ik haal mijn voet niet van het pedaal :!: ik zorg ervoor dat ik hem doseer zodat hij uitkomt voor het ABS punt.
Op die anti slip cursus werd wel degelijk door iedereen beter geremt nadat ze wisten hoe ze de remmen het best konden.
Dit was op nat wegdek met een vaart van 50km/h (slotenmakers slipschool te Zandvoort)
Op die anti slip cursus werd wel degelijk door iedereen beter geremt nadat ze wisten hoe ze de remmen het best konden.
Dit was op nat wegdek met een vaart van 50km/h (slotenmakers slipschool te Zandvoort)
Beter remmen dan een computer, natuurlijk.
Maar waarom grijpt de computer in? Omdat er op dat moment waargenomen wordt dat de wielen (bijna) stoppen met draaien. Op die input kan de computer veel sneller en beter reageren dan de bestuurder. Tot voor dat moment kan een mens mogelijk beter remmen, maar als het punt eenmaal bereikt is dat de wielen dreigen te gaan stoppen, dan is de computer altijd sneller en beter dan de mens, zelfs de ervaren circuitrijder (getuige de gelockte wielen tijdens menig race-evenement op het circuit, zelfs in F1).
De computer staat toe dat de remkracht maximaal gebruikt wordt, ook tijdens het locken, terwijl een zogenaamd goede remmer dat waarschijnlijk net niet doet.
Maar waarom grijpt de computer in? Omdat er op dat moment waargenomen wordt dat de wielen (bijna) stoppen met draaien. Op die input kan de computer veel sneller en beter reageren dan de bestuurder. Tot voor dat moment kan een mens mogelijk beter remmen, maar als het punt eenmaal bereikt is dat de wielen dreigen te gaan stoppen, dan is de computer altijd sneller en beter dan de mens, zelfs de ervaren circuitrijder (getuige de gelockte wielen tijdens menig race-evenement op het circuit, zelfs in F1).
De computer staat toe dat de remkracht maximaal gebruikt wordt, ook tijdens het locken, terwijl een zogenaamd goede remmer dat waarschijnlijk net niet doet.
En schaam ik me er voor? Nee.
Ga nou niet lopen moddergooien.
Ik heb de auto zo gekocht. Het enige plekje wat is gekomen nadat ik hem in mijn bezit heb gekregen was op de rechter voorbumper. In Duitsland, terwijl ik stil stond en niet eens in de auto zat :!:
Dus ga nou alsjeblieft niet zielig lopen doen en conclusies trekken zonder te weten waar het ook maar over gaat.
Al het geld wat ik er motorisch aan heb verspijkerd had ik ook kunnen uitgeven aan uiterlijk, maar dat interesseert me geen drol.
Hoe is het met jou R?
Ga nou niet lopen moddergooien.
Ik heb de auto zo gekocht. Het enige plekje wat is gekomen nadat ik hem in mijn bezit heb gekregen was op de rechter voorbumper. In Duitsland, terwijl ik stil stond en niet eens in de auto zat :!:
Dus ga nou alsjeblieft niet zielig lopen doen en conclusies trekken zonder te weten waar het ook maar over gaat.
Al het geld wat ik er motorisch aan heb verspijkerd had ik ook kunnen uitgeven aan uiterlijk, maar dat interesseert me geen drol.
Hoe is het met jou R?