Checklist Circuit dag
Checklist Circuit dag
Om de circuit dag voor de "nieuwe" circuit Goden onder ons zo goed mogelijk te laten verlopen is het idee geopperd om hier een checklist voor te maken. Onderverdeeld in; "van te voren controleren aan je auto, meenemen, gereedschap, How to, Tip's". Indien gewenst kan deze checklist in de toekomst online gezet worden.
Ik trap af:
-------------------
Van te voren controleren aan je auto:
- Remmen (OEM blokken bij voorkeur vervangen voor beter als bijv.DS2500)
- Vloeistoffen(Motor-, Versnellingsbakolie, koelvloeistof, remolie, koppelingolie)
- Banden
- Een volle tank
- Uitlaat max 85 DB(zolder)89DB(Zandvoort )
-------------------
Meenemen:
- Helm
- Handschoenen
- 2 liter motorolie + trechter
- Drinken (water)
- Zonnebril
- Brandblusser
- Bandenspanningsmeter
-------------------
Gereedschap:
- Krik
- Wiel/moment sleutel
- Duck-tape
-------------------
How to:
- Safety first!
- Draag katoen kleding met lange mouwen, lange broek, sportschoenen (heb je een race overal, draag hem dan).
- Geen slippers, open schoenen of nylon kleding dragen.
- De pitstraat of box is geen speeltuin. Zorg dat hier niemand loopt of staat op plaatsen die gevaarlijk zijn (en niet roken!).
Tips:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto en jezelf koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto
Banden spanning tips:
Als je een beginner bent en je weet niet wat de juiste druk is, probeer dan gewoon in warme toestand de normale banden spanning te halen. Dus als er bv 2,5 bar voor 2,2 bar achter voorgeschreven wordt moet je er voor zorgen dat ze dat NA een paar rondjes knallen ook op die druk staan.
Je moet er dan vooraf van uit gaat dat ze minimaal een halve bar gaan stijgen en dat je ze dus VOOR je de pits UIT rijd (In koude toestand dus) minimaal een halve bar onder die 2,5 en 2,2 bar staan.
Voor je dus de eerste keer de baan oprijd pak je je druk meter en laat je je banden minimaal een halve bar leeg lopen. Als je dan de pit weer inkomt meet je direct je spanning en brengt die desnoods weer terug naar de aanbevolen druk. Je zal zien dat je banden het dan een stuk langer uithouden zonder te gaan smeren en dat je langer stabieler kan knallen zonder dat het gevaarlijk wordt.
Ik trap af:
-------------------
Van te voren controleren aan je auto:
- Remmen (OEM blokken bij voorkeur vervangen voor beter als bijv.DS2500)
- Vloeistoffen(Motor-, Versnellingsbakolie, koelvloeistof, remolie, koppelingolie)
- Banden
- Een volle tank
- Uitlaat max 85 DB(zolder)89DB(Zandvoort )
-------------------
Meenemen:
- Helm
- Handschoenen
- 2 liter motorolie + trechter
- Drinken (water)
- Zonnebril
- Brandblusser
- Bandenspanningsmeter
-------------------
Gereedschap:
- Krik
- Wiel/moment sleutel
- Duck-tape
-------------------
How to:
- Safety first!
- Draag katoen kleding met lange mouwen, lange broek, sportschoenen (heb je een race overal, draag hem dan).
- Geen slippers, open schoenen of nylon kleding dragen.
- De pitstraat of box is geen speeltuin. Zorg dat hier niemand loopt of staat op plaatsen die gevaarlijk zijn (en niet roken!).
Tips:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto en jezelf koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto
Banden spanning tips:
Als je een beginner bent en je weet niet wat de juiste druk is, probeer dan gewoon in warme toestand de normale banden spanning te halen. Dus als er bv 2,5 bar voor 2,2 bar achter voorgeschreven wordt moet je er voor zorgen dat ze dat NA een paar rondjes knallen ook op die druk staan.
Je moet er dan vooraf van uit gaat dat ze minimaal een halve bar gaan stijgen en dat je ze dus VOOR je de pits UIT rijd (In koude toestand dus) minimaal een halve bar onder die 2,5 en 2,2 bar staan.
Voor je dus de eerste keer de baan oprijd pak je je druk meter en laat je je banden minimaal een halve bar leeg lopen. Als je dan de pit weer inkomt meet je direct je spanning en brengt die desnoods weer terug naar de aanbevolen druk. Je zal zien dat je banden het dan een stuk langer uithouden zonder te gaan smeren en dat je langer stabieler kan knallen zonder dat het gevaarlijk wordt.
Inclusief interieur achter! :razz:
En water niet alleen om te drinken Frans :lol:
Je banden controleren (profiel)
Momentsleutel voor het eventueel verwisselen van de velgen, je weet nooit.
Misschien ook wel makkelijk om een lijstje te maken voor alle DB limiets per circuit.
Plus gewoon geen risico nemen en voor 100 euro een olie temp metertje plaatsen, kan je gelijk de blok olie verversen.
En water niet alleen om te drinken Frans :lol:
Je banden controleren (profiel)
Momentsleutel voor het eventueel verwisselen van de velgen, je weet nooit.
Misschien ook wel makkelijk om een lijstje te maken voor alle DB limiets per circuit.
Plus gewoon geen risico nemen en voor 100 euro een olie temp metertje plaatsen, kan je gelijk de blok olie verversen.
Nyther wrote:Wat sommige mensen ook doen is op een lang recht stuk van het gas af, en even rustig rijden je bent meestal toch geen time-attack aan het doen, en de wagen incl. jijzelf krijgen even rust
Of vinden jullie dit onzin? ik heb dit i.i.g al eens vaker gezien en gehoord
:wink:Tip's:
- Safety first!
- Nacht ervoor en erna blijven slapen
- Neem tussen door rust, drinken en laat je auto koelen (rijden)
- Geen losse voorwerpen in de auto
Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?
Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.
Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)
misschien later meer..
Marsnel wrote:Weet alleen niet wat die 0.75 is.. Meter?
Ik denk een coefficient, zodat je niet alleen de pieken van het geluid meet.
Aanvullingen:
Druk van de banden verhogen. (alleen bij droog weer)
Extra koelwater
Poetsdoek (Voor bijvoorbeeld hete radiateur dop los te draaien)
Handschoenen (zweethanden)
Genoeg benzine (je zal niet de eerste zijn.. (dat was ik))
Mobiele telefoon met beltegoed. (autoambulance bellen)
misschien later meer..
Waarom wil je de druk verhogen bij droog weer?
Lijkt me niet verstandig een hete radiator dop open te draaien, tenzij je de boel over je heen wil hebben.
Handschoenen is een goeie, heb er zelf ook last van tijdens een trackday.
Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden. Hierdoor ga je niet op de wangen van je banden rijden maar gebruik je heel je loopvlak omdat je band minder vervormd. Daarnaast is insturen scherper, en minder overhellen..
Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.
(omdat jullie zo verbaasd reageren ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?)
Poetsdoek om over de radiateur dop te leggen voor het geval hij pssshhtt over je handen wil doen. M`n eg spuwt tijdens circuit rijden vaak het koelwater naar het expansievaatje, en dit moet wel weer terug voor de volgende heat.
Met regen laat ik ze aflopen naar 2.3/2.4 omdat je anders compleet geen grip hebt.
(omdat jullie zo verbaasd reageren ben ik benieuwd naar jullie ervaringen?)
Poetsdoek om over de radiateur dop te leggen voor het geval hij pssshhtt over je handen wil doen. M`n eg spuwt tijdens circuit rijden vaak het koelwater naar het expansievaatje, en dit moet wel weer terug voor de volgende heat.
Marsnel wrote:Rijdt zelf op het circuit met 3.2/3.3 bar in m`n banden.
wat voor banden rij je?
slicks, dan zit je ver van de goeie spanning, grof weg tussen de 2.0 en 2.5 zit je dan goed (houd rekening met een stijging vanm en halve bar +/- tot ze warm zijn)
straat banden, is dat nog wel veilig, zon hoge druk?
en als je teveel op je wangen gaat rijden, dan kun je mischien eens naar je camber kijken.