Type-R Dynodag [zaterdag 8 april]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Voodoo wrote:
met die knopjes van dat kastje


Dat klopt, hij voerde het toerental op mbv een draaiknop...heb ik gefilmd.

Dan heeft ie de waardes van de toerenteller overgenomen. Dat is niet echt nauwkeurig, op z'n zachtst gezegd...
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

ITR1689 wrote:
Voodoo wrote:
met die knopjes van dat kastje


Dat klopt, hij voerde het toerental op mbv een draaiknop...heb ik gefilmd.

Dan heeft ie de waardes van de toerenteller overgenomen. Dat is niet echt nauwkeurig, op z'n zachtst gezegd...


Kun je dit toelichten voor de leken onder ons? :-)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Een Honda toerenteller is altijd een beetje optimistisch.... De begrenzer van een ITR staat officieel op 8600 rpm. Op je teller zie je dat hij op de 9000 pas wordt afgekapt. Als je dan het toerental daar op ijkt snap je dat je dat niet klopt....
plus dat je koppel berekening niet klopt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Ik heb het vermoeden (weet het dus niet zeker) dat ze daar naar de toerenteller in de auto kijken en steeds het toerental in de computer invoeren door elke 500 rpm op een knopje te drukken. De rollenbankcomputer meet dan bij elke 500 rpm het vermogen (of koppel) van de motor.
Stel dan die ie op het verkeerde moment op het knopje drukt, dan staat het toerental dus verkeerd in de computer. Zo krijg je allemaal rare toerentallen op het grafiek, zoals 9000 rpm terwijl dat helemaal niet kan. En omdat alles met de hand gaat (vermoed ik) zie je dat het soms bij 8000 rpm ophoudt, en soms bij 9000 rpm...
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Ok, das duidelijk...en hoe gaat RICA eigenlijk te werk? Voeren ze het toerental ook op met een draaiknop?
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Bedoel je RICA Frans?


Ja, ik wil morgen ochtend de mogelijkheid van een Dynodag-II op zaterdag 6 mei bespreken met Rica.

Als het mogelijk is post ik morgen het inschrijf topic.

Grz
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Rica heeft gek genoeg ook niet een ontstekings uitlezing. (of de gloednieuwe bank die ze nu hebben moet er wel ineens een hebben)
Maar Rica ijkt nu voor de run 1 keer het toerental met je toerenteller. We zijn er achter gekomen dat als je op 5000rpm ijkt hij heel goed blijkt te kloppen met de werkelijkheid.
Eerst ijkte we altijd op 3000rpm zoals normaal is bij alle andere merken maar sindsdien doet hij honda's op 5000rpm.
S2KJan
Posts: 184
Joined: Sat Feb 19, 2005 3:55 pm

Post by S2KJan »

Ik vind ard zijn grafiek niet echt fijn.
als je kijkt naar de koppel meting.(Waar de fouten in het toerental niet uitmaken) Komt hij nooit boven de 200Nm, wat ik zeker wel verwacht bij een a-tr. Dat hij nog wel op een redelijk vermogen komt is een klein wondertje.

De karming grafiek lijkt me te snel gestopt. Ik mis daar een waarde aan het einde.

Slydawg zijn grafiek ziet er wel sterk uit. Maar die mocht denk ik ook nog iets verder doorlopen. (ctr toerenbegrenzer zit op... ? )

Als jullie naar rica gaan wil ik graag mee.
Nurburgring blauwe S2000 2005
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

ctr begrenzer zit op 8250rpm
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Dit is overigens mijn uitdraai bij RICA met de K&N CAI.

Image
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

S2KJan wrote:Ik vind ard zijn grafiek niet echt fijn.
als je kijkt naar de koppel meting.(Waar de fouten in het toerental niet uitmaken) Komt hij nooit boven de 200Nm, wat ik zeker wel verwacht bij een a-tr. Dat hij nog wel op een redelijk vermogen komt is een klein wondertje.

Ik laat er al naar kijken, maar als je naar de RICA grafiek van Ivo kijkt, dan loopt ook hier het koppel op tussen 2000 en 3000tpm. Bij frans loopt de lijn daar gewoon vlak.

S2KJan wrote:De karming grafiek lijkt me te snel gestopt. Ik mis daar een waarde aan het einde.

Grafiek lijkt ook iets compacter in elkaar te zitten. Ik weet trouwens ook niet hoe laat Karming aan de beurt was, maar het zou kunnen zijn dat de man met het kastje tegen het eind van de runs de concentratie een beetje kwijt was en het toerental daardoor fout had ingeregeld. Hij had misschien tussendoor even een pauze in moeten lassen om weer een beetje scherp te zijn voor de laatste runs.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Rica heeft gek genoeg ook niet een ontstekings uitlezing. (of de gloednieuwe bank die ze nu hebben moet er wel ineens een hebben)

Een nieuwe? Welk type is het nu?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De allernieuwste MAHA bank. Tot zo'n 650pk per set rollen.
Hij staat ook hoger waardoor je veel minder last heeft van verlaagde auto's en heeft weer een hele verse antislip laag waardoor de auto's niet zo sterk naar beneden getrokken hoeven te worden.


@Jan:
De koppel meting is juist wel gevoelig voor het toerental. De vermogens meting niet.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

8)
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

mr. X wrote:dan hoop ik er eindelijk een keer bij kan zijn met mijn EIGEN auto! maar ik hoor wel hoe, wat en wanneer en ik zal er zijn! gezellig!


Yo Mr.X!

Als je snel bent kan je mee!

http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=1446

:D
S2KJan
Posts: 184
Joined: Sat Feb 19, 2005 3:55 pm

Post by S2KJan »

Gaskleppie wrote:
@Jan:
De koppel meting is juist wel gevoelig voor het toerental. De vermogens meting niet.


Ik ging er altijd vanuit dat een vermogensbank het koppel mat. En dat het vermogen vervolgens werd uitgerekend.

Maar zit inderdaad net het xls bestandje van beek te bekijken en daar voeren ze het wielvermogen in om de rest af te leiden.
Weer wat geleerd.
Nurburgring blauwe S2000 2005
Alfa rosso 155Q4 wb 1995
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

idd! Goed gezien.
De bank meet wel via een kopelmeet methode maar dat koppel is niet te vergelijken met het koppel wat je motor produceerd.
Ga zelf maar na. Je auto begint steeds harder te trekken naarmate je meer toeren maakt.
De versnelling wordt steeds groter en daar heb je een groeiende kracht voor nodig. Als je dan naar de koppellijn kijkt zou dat niet kloppen, die wordt lager naarmate je achterin de grafiek komt. Het wielvermogen kan dan nog steeds stijgen omdat de toeren nog omhoog gaan.

Als de krachten die op je wielen staan gelijk zouden zijn met het gemeten koppel zou je niks hebben aan veel toeren. Ga dat maar eens vertellen aan de F1 teams!
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Vermogen en koppel kunnen zowiezo 2 moeilijke onderwerpen zijn, behalve als het goed uitgelegd wordt. Ook metingen daarvan kunnen dus moeilijk begrijpbaar zijn.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

De ene testbank meet het een en berekent het ander, maar een ander bank kan gewoon precies het tegenovergestelde doen...
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Heb iemand met meer verstand even naar mijn vermogenscurve laten kijken en hij zegt het volgende. Dat het koppel/vermogen in het begin achterblijft ligt zeer waarschijnlijk aan een gedeeltelijke vertstopping in het uitlaatsysteem. En dit ligt zeer waarschijnlijk aan licht olieverbruik (bekend) in combinatie met een rustige rijstijl. Aan het eind ligt het koppel op een haar na gelijk met die van Frans, dus dat kan betekenen dat het uitlaatsysteem weer helemaal schoongeblazen was, en dat ik ook weer aan een redelijk topvermogen kom, maar dan wel op een smaller gebied. Ook de VTEC komt er iets later in, maar als de bank bij Beek elke 250tpm maar een punt pakt dan kan een meetpunt zowel vlak voor als vlak na het VTEC punt zitten, het is maar net hoe de bank op dat moment ingesteld was. Hij kan er al bij 5800tpm in komen, de bank registreert het pas bij 6000, maar als de bank iets krapper staat pakt hij de meting bij 5750tpm de VTEC al. Bij Frans komt de VTEC er duidelijk eerder in, zo rond de 5000tpm. Officiëel komt de VTEC er pas bij de ATR pas bij 5800tpm in, misschien toch een modificatie Frans?

Om ook onderin voldoende koppel/vermogen te hebben (afgelopen zaterdag tijdens de toertocht een klim gemaakt met 120kmpu in z'n 5 en hij liep terug naar 100kmpu) zou ik eens wat vaker moeten gaan "blazen" en dan is het weer schoon van binnen. Het olieverbruik wat ik heb zit zo tussen de 2000-4000km per liter (afhaneklijk van de omstandigheden) dus dat valt in mijn ogen nogal mee, maar het is wel iets wat ik in de gaten moet houden. Maar eens kijken wat onze ATR op 6 mei doet met het standaard luchtfilter, schijnt toch beter te werken als zo'n open lucht filter naast de accu i.p.v. een echte CAI zoals bij James/Ivo.

p.s, waar blijven de filmpjes van de andere runs van die dag?
Locked