Regels kentekenplaten

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Regels kentekenplaten

Post by HondArd »

Een tijdje terug de voorbumper van mijn ATR opnieuw laten overspuiten, en daarom had ik de kentekenplaat achter de voorruit liggen. Nu lag 'ie daar tot gisteren nog steeds (wil de voorbumper voorlopig niet verpesten), maar nu was mijn vriendin aangehouden door de politie met de mededeling dat die toch echt op de neus moet zitten. Geen bekeuring gehad, maar wel een waarschuwing. Dus ik de plaat weer op de bumper gezet, maar nu kan ik me herinneren dat Dimer altijd met zijn plaat achter de voorruit heeft rondgereden toen hij zijn CTR nog had, en ik zie ook regelmatig mensen met hun plaat achter de voorruit, dus kan iemand mij uitleggen wat de regels precies zijn?
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Het kenteken bestaat uit alle delen van het kentekenbewijs en de kentekenplaten. Het is verplicht om onderweg deel I en deel II van het kentekenbewijs bij u te hebben. Het moeten de originelen zijn, kopieën zijn niet toegestaan. Deel I bevat de technische gegevens van het voertuig en wordt nooit vernieuwd. In deel II staan de gegevens van de eigenaar of houder.

Kentekenplaat
Sinds 1 februari 2003 moeten nagenoeg alle auto’s en motoren de nieuwe kentekenplaat met het Euro-embleem en NL-teken voeren. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de donkerblauwe kentekenplaten voor klassiekers, de lichtblauwe platen voor taxi’s, de groene handelaarsplaat en de kleine Amerikaanse plaat.

Om kentekenfraude te voorkomen, kunnen de nieuwe platen alleen verkregen worden op vertoon van een legitimatiebewijs en kentekenbewijs deel I en deel II bij één van de officiële afgiftepunten.

Leesbaarheid
Het is zaak dat de cijfers en letters op een afstand van 20 meter duidelijk leesbaar zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat er niet gereden mag worden met platen die erg vies zijn of waarvan de cijfers of letters vervaagd zijn. Ook mag de plaat niet afgeschermd worden door een trekhaak, fietsendrager of een ander object. De boete voor ondeugdelijke kentekenplaten bedraagt € 57,- . Ten onrechte met groene handelaarsplaten rijden kost € 144,-.

Getrokken materieel
Ook aanhangwagens, caravans en ander ‘getrokken materieel’ moeten een eigen kentekenplaat hebben. Ook daar gelden nieuwe regels voor. Sinds 1 september 2003 moeten alle aanhangers met een toegestaan maximum gewicht van meer dan 750 kilo een eigen kenteken en een eigen kentekenplaat hebben. Lichtere aanhangers mogen de witte plaat met het kenteken van het trekkende voertuig blijven dragen, en dat geldt ook voor fietsendragers.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Lijkt me duidelijk, bedankt.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Lijkt mij niet. Er staat alleen iets over de leesbaarheid, niet over de plaatsing. Dit betekent niet automatisch dat het er verder nergens in staat / onder valt.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

De plaat lag in dit geval onder de voorruit op het dashboard, dus de leesbaarheid liet wel degelijk te wensen over. Maar die agent die mijn vriendin aanklampte had het er wel degelijk over dat 'ie op de neus (dus bij een ATR) op de bumper thuishoorde. Weer zo'n welles/nietes verhaal dus zoals onlangs met die spoilers. HIERO
accordR alias AccordS
Posts: 1387
Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
Contact:

Post by accordR alias AccordS »

Zet ik hem toch liever op de bumper i.p.v. mijn dashboard bekrassen.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De bumper is waar ie thuishoort, zet het daar dan gewoon op, heb je gelijk geen probleem met de politie.

Als er geen ruimte voor is op een bumper dan kan ik me nog indenken dat je het daar niet wil plaatsen (bij een Enzo of exotische bumpers). De ATR bumper ziet er volgens mij juist stom uit met een uitsparing voor een kentekenplaat die er daar dan niet op zit.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Voor diegene die er meer van willen weten hier een aantal tips waar de kentekenplaat OFFICIEEL moet hangen. Ik plaats dit even omdat ik zelf aan de kant ben gezet door de vrienden in het blauw en deze mensen mij hierop attendeerden. ( Niet alleen hierop maar dat is niet ter sprake in dit topic ) Ik weet dat er meer mensen rijden met de kentekenplaat niet op de juiste plaats en dan staat er hier wat info over. Ik heb de kentekenplaat zo een 3 cm boven het wegdek hangen en deze heeft ook al veel kusjes aan drempels gegeven. Zijn de blauwe vrienden ook nie zo blij mee. Maar hier de info......


Bevestigingsplaats kentekenplaat :

Uitgaande van de plaatafmetingen 52 x 12 cm of 34 x 24 cm moet aan de volgende eisen worden voldaan :

- Plaats,
midden van kentekenplaat moet ik het midden of links van het midden van het voertuig zijn geplaatst

- Hoogte,
Minimaal 30cm, maximaal 120cm ( indien noodzakelijk max 200cm )
( Dit geld niet voor vuilniswagens maja die zijn niet hier opt forum )

- Helling,
maximaal 5 graden ten opzichte van verticaal

Indien de vorm van het voertuig dit vereist mag de plaat de volgende helling ten opzichte van de verticaal hebben:

- ten hoogste 30 graden , indien naar boven gedraaid en de bovenrand van de plaat zich niet meer dan 1,20m boven het wegdek bevind
- ten hoogste 15 graden , indien naar beneden gedraaid en de bovenrand van de plaat zich meer dan 1,20m boven het wegdek bevindt.

Zichtbaarheidshoeken :

- zijdelings 30 graden
- boven 15 graden ( bij montage hoger dan 1.20m : 0 graden )
- onder 0 graden ( bij montage hoger dan 1.20m : 15 graden )


Bron; Automaxx.nl
^RAZER^
Posts: 69
Joined: Tue Jun 10, 2003 10:01 pm

Post by ^RAZER^ »

heb vd week nog boete gehad :(
65 euro een te kleine plaat op gezet van motor-fiets
nice!!!
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

^RAZER^ wrote:heb vd week nog boete gehad :(
65 euro een te kleine plaat op gezet van motor-fiets

Dus je had een motorfiets plaat (die dus wel voldoet op een motorfiets ondanks het iets kleinere lettertype) met het goede kenteken op je auto gezet. Toch wel raar dat ze daar over vallen, want de motorfietsplaat is wel heel goed leesbaar van een afstand, in tegenstelling tot de zogenaamde amerikaanse plaat.
Post Reply