Waarom überhaupt tunen? (Afgesplitst)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Waarom überhaupt tunen? (Afgesplitst)

Post by IvoG »

Noot: Ik heb deze discussie afgesplitst van de 17" velgen/banden discussie om de twee zaken niet elkaar te laten lopen, beide de moeite waard maar niet samen lijkt mij! :wink: IvoG

integraR wrote:
IvoG wrote:Ik snap de rest van je dilemma Leslie maar denk er (persoonlijk) als volgt over: als je door "ruimtegebrek" en weinig tracktijd geen "performance" velgen nodig denkt te hebben, waarom überhaupt een ITR houden?


IvoG je hebt een punt :idea:, maar a. zoals nyther al zegt]Je snapt het dus wel! :wink:

Het gaat er juist om het plezier niet te bederven dat ik je de lichtere velgen aanraadt, en niet andersom! Toen ik dat schetste gaf je aan dat je nergens meer "de ruimte" had. Vandaar mijn hier aangehaalde opmerking. Maar inmiddels heb je door wat ik bedoel neem ik aan?

Ik ben iemand die functie boven uiterlijk verheft, maar daar zijn op dit forum maar weinig van lijkt het (in heel de Nederlandse scene eigenlijk). Ik ben ervan bewust dat het een grote generalisatie is, maar kijk maar hoeveel mensen hier bijvoorbeeld al met hun Type R op een circuit zijn geweest. Maar de verschillende autoshows zijn wel altijd afgeladen! :idea:
Of naar deze thread vs. de thread over de trackdays: 140+ keer vs. 30 keer bekeken, om maar niet over het aantal antwoorden te spreken!
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Mijn probleem met een circuit is dat er weinig ruimte voor fouten is. Het lijkt mij heel erg leuk om eens te razen over een circuit en zo de wagen op een andere manier te leren kennen.

Wat mij tegenhoudt is de kans dat de ITR in de vangrail beland omdat een bocht toch niet zo liep als ik dacht of omdat de wagen in eens slip komt.

De foutenmarge op een circuit is erg klein maar de snelheden liggen hoger...



Je andere opmerking over het publiek hier vind ik inderdaad erg generaliserend. Je hebt show en go en ik vind juist dat de meeste mensen hier voor go gaan. Hoeveel blink blink velgen zie je hier? De meeste forumleden kopen juist go tuningsmateriaal ipv spiegeltjes en kraaltjes. Omdat iemand niet op de circuits rijdt wil nog niet zeggen dat diegene minder met de snelheid en wegligging van de wagen bezig is dan jou.

De MV is mijn circuit, wanna race? :-)
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Niet mee eens, juist op een echt circuit heb je meer ruimte, iedereen gaat dezelfde kant op en heeft dezelfde doelen, en er is personeel aanwezig om je te helpen mocht het fout gaan. Aggresief gedrag wordt niet geaccepteerd en wordt indien waargenomen of gemeld meteen met korte metten afgedaan.

Op de snelweg is het nog gevaarlijker mijns insziens (getuige de Passaatrijder die me 2 weken terug van de weg duwde waarbij ik de vangrail net schampte - niet in mijn ATR gelukkig :roll: ) dan op de piste, ik heb in een sessie van 20min op Spa rondenlang gereden zonder iemand tegen te komen (die overigens wel op de baan waren).

Heel veel mensen tunen eindeloos aan hun auto, maar durven dat potentieel nooit aan te spreken waar het nou eens echt kan. En het argument dat het geld kost vind ik een slappe, aangezien de vele mods ook geld kosten.

De meeste mensen op het forum kopen tuning spullen? Kan zijn, maar waarom? Wat is de gedachte erachter? :idea: Wie heeft echt een masterplan en wie doet maar wat omdat hij of zij erbij wil horen? :idea:

Ik ga het nu waarschijnlijk van langs krijgen, maar ik heb mijn brandwerende vest al aan hoor! :P
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Vest is niet nodig in dit forum. De mensen hier zijn vrij normaal.

Ik kan alleen voor mezelf praten maar mijn mijn doel met de Integra is het verbeteren van een reeds zeer goede wagen. Ik zoek dus eigenlijk een beetje de grens op zonder het specifieke karakter van de wagen uit het oog te verliezen (lees N/A).

Ik heb de keuze gemaakt voor voornamelijk Spoon omdat Spoon bewezen heeft de wagen te kunnen verbeteren in alle opzichten. Spoon is gericht op endurance en niet op piek prestaties wat mij aanspreekt. Tot nu toe is de drivability van de wagen sterk verbeterd maar we zijn er nog niet.

Ik hoef die prestaties niet per definitie te testen op een circuit, voornamelijk wegens de door mij eerder genoemde redenen. Misschien ben ik gewoon te angstig om de wagen te slopen. Ik moet maar eens gaan kijken bij de ring om te zien hoe het er werkelijk aan toe gaat.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

De Ring is niet een goede representatie van het circuitgebeuren, want:

- er zijn geen toezichthouders die lik op stuk kunnen geven;
- de instapprijs is zo laag, dat je jan en alleman daar tegen kan komen, met alle gevolgen van dien;
- de vangrails staan daar inderdaad erg dicht langs de kant
- no way dat je de meer dan 20 KM lange Groene Hel met zijn God-weet-hoeveel-bochten uit je hoofd leert in een paar rondjes, de meest ervaren coureurs zijn er al op verongelukt, soms door fouten van anderen.

Niet dat ik je het afraadt, maar plaats het niet in dezelfde categorie als een echt hedendaags circuit for you and me!

Een circuit als Zolder, Spa, of Zandvoort heeft echter:

- baanpersoneel dat kan optreden tegen overtreders van de regels
- een hogere instapprijs waardoor alleen de serieuzere rijders er naartoe gaan;
- uitloopstroken en grindbakken;
- zijn korter waardoor je de baan al gauw kan leren, je komt de bochten na enkele minuten alweer tegen.

Kijk eens op http://BookATrack.com voor enkele dagen in UK, deze zijn bijvoorbeeld interessant aangezien er alleen Honda's naartoe gaan (betrouwbaarheid en dus weinig opstoppingen):

- http://www.bookatrack.com/-pB?457 Honda-R Elvington, Saturday 1 May 2004: Oud vliegveld omgedoopt in circuit middels verkeerskegels, veel uitloopmogelijkheden, neem wat oude banden mee en scheuren maar tot ze op zijn!
- http://www.bookatrack.com/-pB?470 Croft Circuit, Saturday 17 July 2004
- http://www.bookatrack.com/-pB?464 Castle Combe, Tuesday 8 June 2004
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

een voordeel van de ring is dat je er gewoon verzekerd bent. Er gelden ook gewone verkeersregels, dus als er iets gebeurt komt gewoon de politie kijken.

Op circuitdagen heb je dat natuurlijk niet. Plus dat je vaak van te voren moet opgeven, en dat je bij regen (als je dan niet wilt rijden) ip je geld kwijt bent. Op de Ring ga je die dag gewoon een keertje niet.
Je kan erop als je wilt.
En problemen met mede coureurs in spee hoor je zelden. Meestal heeft een coureur in spee het meeste problemen met zichzelf! ;)
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

gaskleppie wrote:een voordeel van de ring is dat je er gewoon verzekerd bent. Er gelden ook gewone verkeersregels, dus als er iets gebeurt komt gewoon de politie kijken.
Dat is iets wat ik vaak genoeg gehoord heb, maar ik heb toch mijn twijfels. :|

In de meeste verzekeringspolissen staat dat je op een circuit niet gedekt bent; echter is het zo dat de Nordschleife van de Nürburgring inderdaad niet als circuit maar als openbare tolweg te boek staat. Maar...

De meeste polissen hebben het ook over snelheids- en prestatieritten, en dan met name over het feit dat ze dan geen dekking bieden. En als dan de politie erbij komt kijken kan je de feiten moeilijker verdraaien lijkt me.

Gaat het mis op de Ring dan moet je ook terstond betalen voor reparaties aan het "straatmeubilair" (vangrail).

Nee, dan heb ik liever een circuitdag, waar ik meer uitloop heb, en waar ik de auto desnoods gewoon door de takelwagen van de organisatie of een andere deelnemer naar buiten kan laten slepen om vervolgens de ANWB of ophaaldienst te bellen, en een "eenzijdig" ongeluk kan melden zonder de politie erbij te betrekken. :wink:

Ik geef toe dat de Ring vrijblijvend is en een lage instapdrempel heeft, je kan er inderdaad makkelijker op en ook van gedachten veranderen. Maar aan de andere kant heb ik zelf toch liever een nat Zandvoort dan een droge Ring, ook in het nat kan je veel meer leren als je de ruimte hebt, en dat is wat er nou net ontbreekt in de Groene Hel :idea:
Guest

Post by Guest »

we zitten weer op een lijn ivoG wat betreft ruimte verhaal prestaties e.d. :)

Wat betreft circuit. Over het algemeen is een circuit veiliger dan de openbare weg mijns inziens. ten eerste al omdat op de openbare weg vangrails, bomen, lantaarnpalen e.d. dichterbij bij de weg staan, er is dus geen foutenmarge. op circuits heb je doorgaans grindbakken uitloopstroken e.d., maar dat heeft Ivo al opgesomt.

ik wil eraan toevoegen dat de mensen op de openbare weg vele male onberekenbaarder zijn. Mij valt op dat veel mensen niet goed snelheden kunnen inschatten. Inhalen heeft ook zo zijn risico's. OP het circuit komen de mensen die daar bekender mee zijn.

De ring is in dit verhaal idd niet zo'n goed voorbeeld, omdat het niet een van de makkelijkste circuits is, en de vangrail altijd eng dichtbij is. en inderdaad jan en alleman komt er op, en ook motoren, zelfs touringbussen.

Ik zou er overigens niet helemaal op vertrouwen dat je verzekerd bent op de ring, want ik ken iemand die dus daar een ongeluk heeft gehad, maar die kan toch echt naar z'n centen fluiten. De ring is behoorlijk populair aan het worden, dat weten de verzekeringsmaatschappij'en ook.

geef mij daarom ook maar liever de "echte" circuits dan de ring.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Tsja, ben zelf ook altijd eht twijfelen om cirquit op te gaan, ik wil echt héél graag lekker gummen op cirquit maar hert risico dat een of ander gti kereltje met zijn golf ( niet dat ie in de buurt komt maar toch ) tegen mijn wagen aanknalt door het gebrek aan rijervaring van die kneus.... en aangezien ik nogal enthousiast ben ben de wagen heb ik ook geen zin in een totall-loss-itr die kapot is.. ik bend an wel all risk verzekerd maar dat geld niet op het cirquit...

dus ik gum altijd in het dagelijkse verkeer... ben dan ook all risk verzekerd en dat voelt wel wat veiliger aan....
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Nyther wrote:dus ik gum altijd in het dagelijkse verkeer... ben dan ook all risk verzekerd en dat voelt wel wat veiliger aan....
:roll:

Een beetje teleurstellend deze laatste opmerking Nyther, omdat het financieel beter uitkomt doe je het dus zo, en what about de andere levens die je daar ook mogelijk mee op spel zet? :?

Ben je weleens op een circuitdag wezen kijken, misschien zelfs meegereden? Als je dat doet zal je een heel ander beeld krijgen van hoe het er daar aan toe gaat. Vooral de keuze van de organisator is van belang. Ik ben met BookATrack uit Engeland 2 keer de baan opgegaan, 1x op Anglesey in Wales, en 1x op Spa. Ik ben in totaal 4 keer naar hun circuitdagen gaan kijken of zelf meegedaan, en er is nog nooit een 2-zijdige crash geweest, ook niet als er iemand spinde. Ze zijn erg streng en kijken goed toe op wat er op de baan gebeurt en hoe mensen rijden.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Ivo, niet roomser als de paus proberen te zijn...

We hebben hier allemaal een vrij rappe wagen en je kan mij niet wijsmaken dat jij nooit harder rijdt dan toegestaan.

Ik begrijp dat jij vol bent van het circuit maar je kan ook hard rijden op de openbare weg zonder mensen in gevaar te brengen. Het is alleen afhankelijk van de tijd en de plaats.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Post by DC2 »

VTECCIE wrote:
We hebben hier allemaal een vrij rappe wagen en je kan mij niet wijsmaken dat jij nooit harder rijdt dan toegestaan.



Ik rij in ieder geval niet nooit harder 160! :lol:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Roomser dan de paus? Heus niet hoor! :wink:

Maar termen als gummen etc. gebruik ik ook niet, de all-risk verzekering als zaligmakend beschouwen doe ik ook niet.

Wij hebben rapppe wagens ja, maar wat is hard rijden? 160 op de snelweg halen is half niet zo interessant mijns insziens als met 60 door de Busstop chicane, of met 160 door Blancimont (beide bochten op Spa). De topsnelheid ligt op de meeste circuits toch lager dan wat op de snelweg haalbaar is.

Het echte bochtenwerk op een circuit, daar is een rappe Honda voor, voor topsnelheid kan je net zo goed een volkswagen of opel nemen. Een Type R gaat over meer dan topsnelheid, het is de besturing, de remmerij, de wegligging, etc., wil je dit allemaal op straat uitproberen en onder de knie krijgen? Of gooien we alleen maar mooie pronkstukken op de auto's voor in de kroeg en op shows?

Al die rappe wagens in het verkeer met eigenaren die het nergens anders afreageren...ik weet het nog niet hoor. :roll:
Guest

Post by Guest »

ah dit is heerlijk om te lezen, eindelijk lees ik eens het verhaal van iemand die een auto kiest om zijn prestaties; wegligging, remmerij, betrouwbaarheid, gevoel etc. en niet het naampje wat er op staat.

Ik probeer dat zo vaak uit te leggen aan mensen dat ik dus honda rij voor deze zaken, maar ze snappen het vaak niet volgens mij. 300+ pk met topsnelheden van 300 op de teller blabla, is allemaal leuk, maar als het het niet op de weg kwijt kan, of je moet in ouwe omastijl bochten nemen, vind ik niet knap van een automerk. Ik heb het idee dat mensen vaak niet weten wat wegligging ECHT betekent.

De S2000 is ook zo'n auto, je trekt hem aan als een jas, je kan communiceren met zo'n auto, dat vind ik belangrijk.
Op de ring is bv de NSX getest tegen een Porsche GT? (duits autoblad). Porsche won het dan wel op snelheid, had ook meer pk's, maar in het bochtenwerk moest ie het toch echt afleggen tegen de NSX. En dat laatste vindt ik persoonlijk knapper dan een hoop pk's. (waarbij ik overigens niet beweer dat een Porsche geen wegligging zou hebben).
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik rij in ieder geval niet nooit harder 160!

Ik ook niet......... Op een dijkweggetje in braband! :lol:
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

[quote="integraR"]ah dit is heerlijk om te lezen, eindelijk lees ik eens het verhaal van iemand die een auto kiest om zijn prestaties] 8)

Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om mijn Accord Type R weg te doen na 3 jaar "omdat hij verouderd is" of omdat er al nieuwere modellen zijn. Ik heb hem gekozen op zijn prestaties en zolang hij niet uitgeroest uit elkaar valt wil ik hem houden, als er een andere auto komt dan zal dat erbij moeten zijn!

Als je van zo'n instelling uitgaat, dan kan je ook snappen dat ik geen haast heb om van alles aan de auto te veranderen. Ik ben geen bestuurder van het kaliber rallyrijder of toerwagencoureur, de beperkende factor in mijn ATR's performance ben ik waarschijnlijk zelf op dit moment. Ik wil eerst mijn grenzen opzoeken, die van de auto vinden, en pas als ik meer denk te kunnen dan dat de auto mij kan geven, dan ga ik verder kijken of ik zijn grenzen kan opschuiven.

Alhoewel er altijd wel verbeteringen zijn te verzinnen voor een auto, speelt er iets wat de meesten compleet over het hoofd zien: alle Type R's (en eigenlijk alle straatauto's) zijn een compromis op wat het beste performt en wat nog bestuurbaar is :idea: .
Je kan een auto strakker laten sturen, better laten remmen, meer grip geven, sneller maken, en voor een betere wegligging zorgen. Maar daarmee maak je ook meteen de marge die ingebouwd was kleiner. Een auto die bakken met grip heeft is op het moment dat de grip echt weg is vele malen instabieler en onhanteerbaarder dan eentje die al eerder aangeeft van "het gaat nu iets te ver vrind".

Honda heeft door jarenlange ervaring, kennis, en investering in hun auto's voor elke Type R een compromis bereikt tussen wat het ultiem haalbare is en wat nog betrouwbaar en bestuurbaar is. Die kennis, ervaring en middelen hebben de meeste mensen doorgaans niet (ook in de "gevestigde" tuningswereld niet altijd). Door zelf te gaan tunen kunnen de marges wel heel erg klein worden zonder dat men daar erg in heeft.

Ik heb geen behoefte om voor anderen iets te doen, ik doe het voor mijzelf. Als ik de Eau Rouge in duik en er aan de bovenkant weer uitkom heb ik een intens plezierig gevoel, en dan denk ik "Dit is waarom ik deze auto wilde kopen". Op dat moment maakt het niet uit hoe de wagen eruitziet, of er stickers op zitten of niet, of welke velgen er onder zitten.

Het enige wat dan telt is de handling van mijn ATR, en daar ga ik voor! :P
Guest

Post by Guest »

hier heb ik niets meer aan toe te voegen, hulde :P :D
Post Reply