rem olie... dot4 of dot5.1 ?

Post a reply

Smilies
:congratulatory: :boxing: :blue: :black_eyed: :bi_polo: :biggrin: :biggrin-new: :beguiled: :bee: :beaten: :barbershop_quartet_ :bull_head: :butterfly: :confusion: :confused-new: :concern: :cold: :cocksure: :chuncky: :cheerful: :chargrined: :cat: :calm: :apthy: :applouse: :apple: :apathy: :02.47-tranquillity: :05.18-flustered: :abnormal: :acne: :adjoint: :adoration: :afro: :applause: :apologetic: :anonymous: :angel: :ambivalence: :) :D ;) :p :cool: :rolleyes: :o :confused: :( :mad:
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by slydawg » Thu Jul 12, 2012 7:13 pm

Jo& wrote:oh dat zou kunnen sorry ik wist niet dat er een verschil is tussen 5 en 5.1, dacht dat dat een hetzelfde was.
Wat is het verschil dan?


DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbeterd.

Daarnaast heb je naast DOT4 ook super DOT4.
Een goede Super DOT 4 heeft vaak een hoger nat (en droog) kookpunt dan de doorsnee DOT 5.1

Motul RBF600 is een goeie.

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by Vtequila » Thu Jul 12, 2012 5:28 pm

Motul RBF600 schijnt goeie DOT4 olie te zijn :)

ik weet dat ik bij de dc5 2 x 0,5 liter nodig heb maar of dat ook bij de dc2 zal zijn, dat betwijfel ik

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by integra » Thu Jul 12, 2012 3:16 pm

Motul RBF racing.

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by Jo& » Thu Jul 12, 2012 1:28 pm

slydawg wrote:Volgens mij ben je in de war met dot 5 Jo.


oh dat zou kunnen sorry ik wist niet dat er een verschil is tussen 5 en 5.1, dacht dat dat een hetzelfde was.
Wat is het verschil dan?

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by slydawg » Thu Jul 12, 2012 12:00 pm

Volgens mij ben je in de war met dot 5 Jo.

Re: rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by Jo& » Thu Jul 12, 2012 11:26 am

Voor dot5.1 moet je wel je remleidingen vervangen, want de standaard rubberen gaan ervan kapot. Dus overstappen op stalen...
Dot 5.1 is wel wat beter en je hebt er vrijwel alleen wat aan als je veel circuit rijdt.

rem olie... dot4 of dot5.1 ?

by JDMTEG » Wed Jul 11, 2012 7:53 pm

Enkele remolie vraagjes.

Ik dacht dat er in de meeste auto's dot4 wordt gebruikt.
Nu wordt er me gezegd dat dot5.1 beter zou zijn. Vooral tijdens circuitritjes.
Kan iemand me dit bevestigen?

En dan welk merk?
Er bestaan er zoveel maar ik veronderstel dat je bij Motul wel goed zit of zijn er andere merken die geprefereerd worden?

En dan de laatste vraag. Hoeveel heb ik nodig voor het remsysteem van een DC2?

tnx in advance...

Top